onsdag den 4. april 2012

Sådan kommer du til St. Jean Pied de Port i Frankrig

Dette blogindlæg er dedikeret til alle dem som gerne vil gå en pilgrimsvandring og som er usikker på hvordan de kommer til St. Jean pied de port i Frankrig hvor Den Franske Rute, også kendt som Camino France, starter.

Jeg fløj fra Malaga lufthavn i morges kl. 06.40, billetten købte jeg via Vueling.es og da jeg bookede den dagen før jeg skulle afsted, måtte jeg betale 84 Euro inkl. alle skatter og afgifter. Bestilles den tidligere så jeg den til 34 Euro.
Fra Malaga fløj jeg til Bilbao i Nord Spanien.

Meget tidligt om morgen i Malaga - da jeg ankom til Bilbao var der 2 grader og overskyet....
Længe leve uldundertrøjer!

Jeg ville gerne ha fløjet til Pamplona og dérfra taget pilgrimsbussen der køre hver dag kl. 14 fra Busstationen til St. Jean Pied de Port. En tur på 2 timer til 15 Euro. Busselskabet der køre ruten hedder Conda.es  og i 2012 ser deres køreplan for Camino Ruten sådan her ud http://www.conda.es/eventos.php?tipo=2&id=428 Desværre køre de i 2012 KUN fra 18. Juni til 30. September - ergo kan jeg ikke bruge det til noget da jeg går nu, i April.

Så som alternativ fløj jeg til Bilbao. Turen fra Malaga til Bilbao tager 1time og 43 minutter - jeg sov hele turen, og vågnede først da vi landet!

Fra lufthavnen tog jeg bus nr 50 til San Sebastian. Det kostede 15,70 Euro og tog knap 2 timer.

Køreplanen for Bus 50 fra Bilbao Lufthavn. Du kan se mere på pesa.net

Et fint håndlavet skilt hvor de beder dig om at have korrekte/lige penge klar....

Busbilletten fra Bilbao til San Sebastian.

Da jeg ankom til San Sebastian var min plan at tage toget til Hendaye og derfra videre til Bayonne i Frankrig, et Euskotren hedder det i Baskerland og på Baskersprog, men buschaufføren fortalte mig at Pesa busser havde en direkte bus til Bayonne i Frankrig......nice tænkte jeg!

Problemet var bare at jeg kom ind omkring kl. 10 i San Sebastian og bussen til Bayonne kørte først kl. 14.35......så jeg gik tilbage til min gamle plan og gik de 5 minutters gang der er fra Busstationen i San Sebastian over til togstationen og købte mig en togbillet til 1,70 Euro (!) til Hendaye.

De Japanske Kirsebærtræer var ved at springe ud i San Sebastian i baskerlandet........SÅ smukt!

Første gule pil på min tur.....

Og så sad jeg ellers og ventede i ca. 21 minutter på mit tog til Hendaye

Imens så jeg en spanier der knoklede med at vaske togene med en fancy maskine.....!

Sådan, så ved man at man er i Baskerland! Prøv lige at udtale dét der bynavn!!!!

Da jeg kom til Hendaye var jeg knurre sulten - stedet var iøvrigt overvrimlet med politi fordi de dagen før havde fanget nogle terrorister i Frankrig og Hendaye ligger lige på grænsen til Spanien så alle var på vagt, det syntes jeg ikke gav en fedeste følelse så jeg havde svært travlt med at gøre mig usynlig og komme ud af Frankrig (banegården)

Så jeg gik lige ud af hovedindgangen, over gaden og til venstre. 60 sekunders gang og jeg stod foran det lækreste bageri jeg NOGENSINDE HAR SET - og det kommer altså fra en pige hvis elskede Mormor var konditore!!

Kager!!!

Billige og enormt store og enormt lækre donuts med råcreme i til kun 1,50 euro! Jeg skulle så meget ha købt en KASSE!!!

Nybagte og nysmurte sandwich - alle de lange brød var en halv meter lange!!

Flutes med frisk pålæg - og der var ikke sparet på pålæget! Jeg købte et flutes med tun og æg og masser af salat og fik det skåret over, samtidig købte jeg en kæmpe donut og et stykke brød med gedeost og skinke på (smagte sindssygt godt!) OG en halv liter vand. Pris: 8,50 euro!!! 

Jeg kan KUN KUN anbefale stedet!!!
Hvis du bruger FourSquare til at tjekke ind med, så har jeg lagt en masse tips derinde, bla. billeder af stedet her, så er du nogensinde i Hendaye så ved du hvad du skal gøre!

Her købte jeg en togbillet til Bayonne en time senere og derfra videre til St. Jean Pied De Port, igen efter en times venten. Pris for de to ture: 14,20 Euro.

Bayonne Banegård
Da jeg kom til Bayonne skulle jeg virkelig VIRKELIG på toilet men banegårdens ene wc var simpelthen så klamt at jeg fandt en cafe, i forbindelse ed bangegården der hed "Quai N1" - ikke særlig lækker men de havde wcer i kælderen hvor jeg kunne komme af med et halvt kilo - og længe længe LÆNGE leve at jeg selv havde wc papir med for der var intet - ligesom der heller ikke var håndsæbe!!!

På cafeen var der også gratis wifi - igen har jeg lagt et tip ind på FourSquare, men kun i 20 minutter sagde damen.....så jeg logget på og brugte mine 20 minutter, gik ud og gik ind igen og wupti havde jeg 20 minutter mere.....hihi :)

Stedet er som sagt klamt med klamme toiletter men bedre end banegårdens og så er der internet!

Så var det endelig afsted mod St. Jean Pied de Port, straks ved ankomst gik jeg i en kæmpe flok af pilgrimme op mod byen og pilgrimskontoret - jeg var sjovt nok eneste pige og skilte mig derfor ret meget ud ligesom jeg er blond og lille, så jeg fik en del kommentare med - en fyr som præsenteret sig som "Mister Alaska" kom bare op til mig helt ud af det blå og sagde "Hello Miss Denmark" - han havde nok luret mit flag bag på tasken....

St. Jean Pied de Port banegård

Og så i flok op mod middelalder delen af byen

Hovedindgangen

Her går jeg ud fra i morgen.... :)
Min gamle ven på facebook, en pilgrim jeg mødte på min første tur som i dag er 83 år eller sådan noget, anbefalde mig at sove på det her hostel, det ligger lige overfor Pilgrimskontoret og er suuuuper rent og lækkert inden i, men de blev lidt mærkelige over at jeg ikke ville spise med til 9 euro! Men hvorfor skulle jeg? Jeg har jo tasken fyldt med lækkert brød og sandwiche og desuden vil jeg bare gerne være mig selv og blogge hele aften......en dame fortalte mig noget om at det var dårligt at bringe teknologi med på turen......På min første tur havde jeg kun min telefon tændt nogle dage ellers var den slukket, og selv om jeg ikke er fan af at man tjekker mails hele tiden og ikke kobler af, så er der ingen der skal bestemme hvad jeg har i min taske!!!

På Alberguet ligger der et tæppe, en pude, et håndklæde og en lille mint pastil til alle og så skriver de ens navn på en seddel og lægger på den plads man får - desuden deler de værelserne op efter køn.......SKØNT for mænd snorker af pommerens til!!! 

Tæt på - og nej det er ikke min seng men naboens seng...

Jeg spurgte på pilgrimskontoret om der var wifi nogen steder - de sagde nej......jeg har fået mig et spansk telefonnummer som It manden har købt til mig. Det hedder Yoigo og koster kun 8 Euro pr. mdr. Selv It manden har skiftet til det firma fordi det er så billigt, har god dækning og giver masser af net og sms og tale i prisen. Nummeret han har fået til mig er nøjagtig magen til mit danske........er han ikke sød??? Jeg kan tanke op i alle butikker og kan stærkt anbefale at folk køber sådan et taletidskort, man kan også lave automatisk optankning på nettet hvis man vil, men da jeg ikke har en spansk konto har jeg ikke det.

Nå men altså, jeg har spansk telefonnummer nu men det virker jo ikke i Frankrig (!) så efter at ha siddet og ærget mig lidt over at jeg ikke kan tjekke ind på FourSquare hvor jeg køre den vilde konkurrence mod It manden og nogle af mine veninder om at få flest points, så overhørte jeg en mand fra pilgrimskontoret tale fransk - jeg taler ikke fransk men jeg forstod alligevel at de talte om internettet og jeg hørte at koden til det internet der er på Pilgrimskontoret i St. Jean Pied De Port er: Compostelle - jeg prøvede og *wupti* så var jeg online - men kun mens jeg sad udenfor! :)

Jeg benyttede tiden til at ringe til it manden fra facetime :) Det var helt dejligt at se ham igen, selv om jeg jo så ham i morges da han kørte mig i lufthavnen!

Så gik jeg en tur og satte mig på en bænk og spiste noget af min mad men da det er lidt køligt fandt jeg en restaurant nede i den ende af byen hvor man går ud, som hedder Restaurant De La Nive - de havde, på trods af at pilgrimskontoret sagde at det ikke fantes, gratis WiFi!
Koden til dét er 19671974 og igen har jeg lagt et tip ind på FourSquare

Og nu sidder jeg så her, på Restaurant De La Nive og drikker en øl til 2 Euro mens jeg blogger og uploader billeder til bloggen her - total joy!

I går da jeg pakkede tasken hjalp It manden mig med at veje alting - han havde endda købt en fancy udgave af en Grisevægt eller sådan en vægt som jordemoderen vejer børn med.....han er total gadges tosset og jeg syntes det er lidt sød og lidt mere frås af penge men det er jo hans egen penge så jeg blander mig ikke. Overhoved.

Min muresten vejer 2,90 kg.

Total rod på sengen hvor vi få minutter inden havde lavede en juicy 69'er......mens It manden lavede mad (!) pakkede jeg min taske! Se lige hvad der står midt på sengen i en skål......varme popcorn! It manden lavede popcorn til mig mens jeg pakkede.....

Min færdigpakkede taske - hvad mon den vejer inkl. murestenen?

8,57 kg alt i alt - og når jeg tager stenen ud og lægger ved Cruz de Ferro ved siden af min anden muresten fra 2010 (hvis jeg kan finde den) så vejer min taske kun 5,67 kg og det er inkl. min mac computer, iphone, toilettaske, badesandaler, sovepose osv. 
Jeg har sagt til It manden at han SKAL HUSKE at sige til ham aktionæren fra Spanien når de mødes på tirsdag (hvilket de gør hver tirsdag pga. business) hvad min taske vejer, for han troede IKKE på mig da jeg fortalte ham at min taske plejet at veje omkring 6 kg.....!!! Bare fordi han var en knold og selv havde noget nær 12 kg med - det tror jeg også Norman havde.....tsk tsk.... det er det jeg siger, mænd tror de er sååååå seeeeeeje hvis de har en mega taske og derfor må de holde pausedage og hviledage og sove på hotel hele vejen igennem fordi de er sådan nogle pussies og er ved at knække under vægten af deres taske!

Mine bade sandaler er fra Cross, det der mærke der lave de grimme plastik træsko, men dem her er klip klapper (flipflops) og vejer under 200 gram. Jeg har taget pappet ud af wcrullen jeg har i tasken for at spare vægt - jeg har en halv deodorant med, en halv tandpasta, et overskåret og godt brugt stykke håndsæbe osv.
Jeg har tænkt over ALT hvad jeg har i tasken og når jeg har haft menstruation om en uges tid, så er mine bind og tampax også ude og væk fra vægten i tasken - og min NuvaRing er sat op igen (den har jeg tager med!) It manden vil gerne komme og besøge mig eller mødes med mig på turen et sted og når det sker så skal vi fandeme knalde så det giver genlyd!!! Så NuvaRingen tog jeg med - har lige hevet den gamle ud her til aften da jeg var på et rent toilet med rene fingre der lige havde fået et skud med hånd decifiseringen!

Men pointen er, sådan tænker mænd ikke - de kyler alt muligt lort i tasken og tror de er seje - men de er i virkeligheden lidt til grin fordi de pjevser sådan..... Girl POWER!! :)

Jeg har købt et neopren sleave til min mac til 3,80 euro i en Kinabutik i Malaga, det sidder ultra tæt til computeren og vejer 10 gram så det passer mig fint :)

I dag har jeg brugt 52,58 Euro, på mad til i morgen, på billetterne til toget, på klam nasty sandwich til morgenmad i Malaga Lufthavn (note: Spis hjemmefra!!!)
Det svare til 391,24 Dkr. ifølge kursen i dag (It manden har lagt en kursomregnerapp ind på min telefon...) Det syntes jeg ikke er slemt taget i betragtning af at jeg end ikke kan komme fra Århus til København for 400 kr!!!!

Nå, men nu er klokken snart 21 og døren lukkes kl. 22 på Alberget og dér skal man ligge i sengen klar til at sove, det bliver dog intet problem da jeg er multi meget træt!!! Så jeg vil smutte nu og skrive igen når jeg har net og tid til det :)

Hvis der en dag sidder en og læser det her, som skal ud og gå pilgrimsvandring, og som får en masse spørgsmål inde i hoved - så tøv ikke! Spørg løs!!!



2 kommentarer:

yet sagde ...

Hej
Jeg skal på pilgrimsvandring fra SJPDP i september med min datter. Jeg kunne godt tænke, at spørge dig om turen/overnatningsmuligheder fra start til Roncesvalles. Hvordan er stierne på dette stykke, er der stejle skrænter o.s.v. Jeg må sige, at du er godt nok sej
mvh
Jette

Deirdre-Ann sagde ...

Hej Jette

Jeg ved ikke om min besked kommer alt alt for sent men jeg har først set den nu.

Turen over Pyrenæerne er det hårdeste på hele turen, dels fordi det er første dag, men også fordi du går meget opad, ikke af skrænte men først af landevej og så af grusveje og så af små hyrdestier henover bjergkammen og så ud på grusveje resten af vejen igen.

Men det er også et "nemt" stykke, forstået på den måde at du er frisk, du er lige started og du vil bare afsted.... :)

Der er INGEN overnatningsmuligheder fra det øjeblik du forlader Saint Pied de Port i Frankrig til du når Roncevalles i Spanien..... det er en bjergkæde og en landegrænse og der er ingenting udover en fantastisk natur.

Jeg vil foreslå at du kikker på denne facebook gruppe https://www.facebook.com/groups/ElCaminopilgrimwalk/ Her er utrolig mange garvede pilgrimme som kan svare på ALT mellem himmel og jord og lidt til!

Buen Camino!