lørdag den 2. juli 2011

Min Første Kage!

HELE TORSDAG brugte jeg på at bage kagebunde - I'm not even kidding når jeg siger at jeg bagte 8 ja du læste rigtig - OTTE forskellige omgange af kagebunde og hele tiden blev toppen fin men det inden i var hele flydene - igen og igen og igen og igen og igen osv. bagte jeg nye bunde! Jeg brugte 3x15 æg (!) og over 2 kg sukker og jeg fattede bare IKKE hvad det var jeg gjore forkert i det her kagemaridt som det efterhånden udviklede sig til!

Jeg endte med at printe opskrifterne ud igen, hvilket jeg allerede havde gjort én gang men min problemløsnings  hjerne tænkte: "Okay hvor svært kan det være at bage et par #!¤%&/=?) kagebunde? Nu starter vi HELT forfra"
Og så gik jeg i gang med at sætte flueben ved ALT så snart det var gjort - og sørgelig nok blev resultatet det samme - dejlig top, flydene indre = ingen fucking kagebunde til min kage! Arghhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh!!

Til sidst måtte jeg kapitulerer og ringe til min Mor, hun er trods alt datter af en konditor (min elskede Mormor) og selv min Mor syntes det var mærkeligt at jeg ikke kunne bage noget så simpelt som en lagkagebund - jeg prøvede alt muligt efter Mors råd - og det her er vel og mærke EFTER at jeg har støvet internettet tyndt for problemløsninger på mit kageproblem!!

Konklutionen endte med at blive at min fantastiske nye ovn fra "Gram" åbenbart ikke varmer korrekt, i hvertfald så er der ingen varme i bunden af ovnen og dérfor bliver mine kagebunde ikke gennembagt - en af bundene satte jeg ind kl. 19.27 torsdag aften og tog ud kl. 21.17 - den var STADIG flydene!!! Så det er altså overhoved ikke opskriften eller undertegnet der er og var noget galt med - det var min skide ovn!!

Arghhhhhhhh - men se på den lyse side, det har jeg lært som coach - der er altid min. én god ting ved alting og er der én god ting kan du også finde tre gode ting! Den gode ting her er at jeg nu kan opskriften på lagkagebunde som jeg har lånt fra Tante Kage's Kagedag's Blog udenad, altså helt udenad som da jeg skulle lære salmevers for at blive konfirmeret! Jeg lå inde i sengen i går aftes og remsede gennemgangen af lagkagebundenes opskrift op for mig selv........hvem sagde nørd??

Til sidst stampede jeg i gulvet, som efterhånden var godt smurt ind i alt muligt ulækkert og trampede ned i Irma i Magasin og købte, ja KØBTE lagkagebunde - jeg ved ikke hvordan kagereglerne er, men jeg tænker at dét er dødssynd #1 - men ohhhhhhhh well so be it!!

Jeg var så hidsig til sidst at jeg næsten ikke kunne trække luft ind gennem næsen - min hoveddør bugnede af skraldeposer med flydene kagebunde i og min mave var ved at kaste op af at prøvespise (!) dejagtige kagebunde, ja faktisk overvejet jeg at smide alt hvad jeg har af kage ting i skraldecontaineren og sparke, skrige og råbe af det store grønne monstrum som efterhånden var ved at blive godt fyldt med mine skønne kagebunde, altså de var skønne inde i mit hoved agtige...........bare ikke i virkeligheden!

Men jeg har jo taget en MASSE billeder af mine præstationer og nu vil jeg rent fotomæssigt gennemgå hvad det er jeg har gjort, det kunne jo være der sidder andre ikke særlige knøve-i-et-køkken-mennesker derude som også gerne vil bage en kage - og som ikke har en fucking defekt Gram ovn! I så fald har jeg lært meget af at bage disse ubrugelige kagebunde og den viden vil jeg gerne give videre her
Her smelter jeg tobleronen i et vandbad - allerede her var jeg i tvivl om hvor meget vand det skulle i et vandbad, skal fadet stå på bunden eller svæve osv. Men fadet/skålen skal altså stå på bunden af gryden og være omringet af vand - opskriften på toblerone cremfyld til en lagkage har jeg også lånt hos Tante Kage's Kagedags' Blog Opskriften er meget nem at følge og smager helt klart som noget der sætter sig på måsen liiige under ballen!

Hvordan får man saften ud af en limefrugt? Thank God at jeg har taget lidt køkkenting med fra gården af - fandt bla. ud af at jeg ikke ejer en si, en køkkenvægt eller et køkkenur men en frugtpresser har jeg (åbenbart)

Da jeg ikke har en vægt måtte jeg jo sjusse mig frem til hvad feks. 320 gram hvedemel er i deciliter for jeg har kun et deciliter mål - men da jeg ikke kan lide at "sjusse" mig frem til seriøse ting fandt jeg ud af at 1 deciliter hvedemel er det samme som 55 gram hvedemel og så var det jo ellers frem med regnemaskinen! ALLE husholdningsmål kan du finde her!

Øhhh hvordan bruger man en vaniljestang?? GODT at jeg tit sad på køkkenbordet hos Mormor og kikkede på når hun flækkede en vaniljestang og tog alle kornene ud, ellers havde jeg seriøst IKKE vidst hvad jeg skulle stille op med den!! For i opskriften står der bare "1 alm. vaniljestang" og så er det jo jeg tænker: "Jeg skal jeg proppe hele stangen ned i gryden eller hvá??" Dét skal man så IKKE - flæk vaniljestangen på langs, skrab indmaden ud med spidsen af en spisekniv, altså sådan en kniv du bruger til at spise aftensmad med (så risikerer du ikke at skære dig hvis kniven smutter) og indmaden skraber du så ud i skålen


Her er så alle blåbærene som gerne skulle blive til en blåbærcreme - du kan også bruge alle mulige andre bær men jeg valgte blåbær fordi kagen var til en mand = blå, logisk ikk? Men altså blåbær, sukker, vanilje og sagten fra én limefrugt ned i en gryde - opskriften er igen lånt fra Tante Kage's Opskrifter og meget nemt at følge - dog fandt jeg på dette tidspunkt ud af at det ikke er nemt kun at eje 3 skåle.........jeg vaskede jo op hele tiden!! En opvaskemaskine er helt sikkert også på ønskesedlen til fremtidens bolig!!!

Husblas i vand - hvordan finder man lige ud af hvor meget vand ½ liter er?? I opskriften står der nemlig at de 4 husblad skal lægges i ½ liter vand......Jeg tænkte så det knaget og kom så i tanke om mit dejlige ølglas i skabet! I ølglassen kan der være én stor øl på 50 cl, det vil sige en af de store dåser med øl eller cider eller Rekorderlig kan fylde mit glas og nu ved jeg tilfældigvis en hel del om øl, bla at én øl i en stor dåse er det samme som en halv liter øl og når jeg har drukket sådan én ½ liter øl så er der kun plas 6½ liter øl i min lille krop før jeg må kapitulerer og gå hjem i seng - så jeg hev glasset frem, fyldte det med vand og *wupti* så havde jeg pludselig ½ liter vand til 4 husblas - det var så først bagefter at jeg kom i tanke om at jeg kunne ha omkonveteret mit deciliter mål til milliliter - eller ringet til min Mor men da mine forældre ofte har sagt og stadig siger at de gladeligt vil betale for et ophold for mig på en husholdningsskole (ordet ALENE!) så nægter jeg at ringe til min Mor og indrømme hvor køkken-blank jeg er!! Mine forældre mener nemlig at grunden til at jeg er single er fordi jeg er SÅ dårlig i et køkken, men altså jeg er ikke SÅ dårlig, jeg er bare ikke lige så god som min kokkesøster!!

150 gram hvid chokolade - dén var nem! Der var 100 gram i hver plade hvid chokolade fra Netto til 10 kr pr. plade, pice of pie - glemte dog lige at roterer billed inden indsættelsen, sorry!

Hakke Hakke Hakke chokolade og jow det var nemt at lade være med at smage og spise for jeg kan ikke fordrage hvid chokolade!

Done - 150 gram hvid chokolade klar til brug

Så skulle blåbærene køle af i køleskabet efter at de var blevet kogt ifølge Cremfylds opskriften fra Tante Kage's Kageblog, men jeg blev pludselig i tvivl om det var farligt (Typisk en 6'er i Ennegrammet at tænke sådan!!) at sætte en varm gryde ind på en glasplade i køleskabet så jeg satte en jerndims ind som jeg nok ALDRIG har brugt før, i så fald kan jeg ikke huske det - men jeg kan huske at jeg købte dem mens jeg var sammen med min ex-kæreste hvilket vil sige at dimsen her er over 10 år gammel!!

Sådan! Better safe than sorry!

Igen har jeg glemt at roterer billed men her er ½ liter fløde i gang med at blive varmet op så det kan komme i cremfyldet


Varm fløde og hvid hakked chokolade........piske piske....... faktisk er det et under at jeg overhoved ejer et piskeris! Fik den i julegave i 2005 eller sådan noget og har så godt som aldrig brugt det, altså det har jeg selvfølgelig men måske 5 gange MAX.........

Der står lidt kryptisk i opskriften at man skal dække cremen til med husholdningsfilm, altså også kendt som VitaWrap og at det skal gøres så overfladen er dækket men også op af siderne.............dén fattede jeg ikke helt så jeg proppede hele skålen fyldt med VitaWrap og krydsede finger for at dét var hvad opskriften mente!!

Igen ½ liter piskefløde, nu er det dog tobleronecremens tur

Piske Piske

Færdig

Og så i med den smeltede og nu afkølet tobleronemasse - som jeg var pænt standhaftig nok til IKKE at spise af!!

Kagekøleskab!

Et par timere senere ser cremfyldet sådan her ud - hvid chokolade og flødeskum inden det bliver mixet med blåbærene og jow det smagte okay af hvid chokolade at være........

SKØN farve! Her blander jeg blåbærmassen i

Almost there!

Og SÅ startede jeg på kagebunds helvede!!!

Æggesnaps - total barndoms flashback!


Smeltede Palmin - som iøvrigt kan købes i Irma. Opskriften er til noget smørrelse som skulle gøre det nemmere for kagebundene at slippe kageformen - opskriften på smørrelse til kageformen er også lånt hos Tante Kage's Kageblog. Jeg kan desværre ikke sige om opskiften virkede for mine kager var HELT flydene så jeg fandt aldrig ud af om smør var bedre eller om Palmin opskriften var bedst......

Så smørre jeg den første kageform ind i kageforms smørrelse

Min tanke var at der skulle være en brun bund og to hvide bunde i lagkagen så første portion var brune bunde.....

Bombet køkken!!

Defekt kage nr?? Jeg kan ikke helt skelne defekt-kage-billederne fra hinanden!

I ren arrigskab prøvede jeg at bruge nogen af de bunde jeg lavede, så her har jeg lagt icing rundt langs kanten for at fyldet ikke skal løbe ud.......

Tobleronefyld - det virkede selvfølgelig ikke fordi næste portion af lagkagebunde OGSÅ fuckede HELT OP!!

Hvad sker der lige........??


Pifted kagebund.......

Helt flydene inden i........#"¤%&/(=

DØØØØØØØØ!

Kage nr et eller andet - denne her kage blev sat ind kl. 19.27 og blev først taget ud kl. 21.17.......

Og så var lortet stadig flydene!!

Mere flydene kage

SÅ tog jeg en rask beslutning!! Jeg marcherede i Irma, KØBTE kagebunde og måtte så i gang med at lave en helt ny portion tobleronecreme men ak, der var ingen toblerone i Irma og  min lunte var MEGET kort (hvis eksisterende overhoved!) så jeg købte skildpadder fra Toms og smeltede dem i stedet for - så min kage endte op med skildpaddecreme i stedet for toblerone creme!

Jeg var efterhånden en helt rutineret konditorbager - i hvertfald når det kommer til at smelte ting i et vandbad!




Endnu et billed af en halv flydene kage.......



Klar Parat - Købebunde!!
Af alle de kageting jeg har købt i USA så er det fad som kan dreje rundt nok dét som jeg er aller aller mest glad for, det gjore det bare så meget nemmere at lægge bla. fyld og pynt på - fadet kan jo bare drejes efter behov. Her er jeg ved at lægge blåbærfyld på

Mums - ENDELIG ligner det noget!

Første lag

Andet lag.......

Som jo blev med skildpadde fyld.......

Tredje lag......

Mere blåbærfyld

Fjerde lag - skildpaddefyld

Og så slut!


Smørre Smørre

På med icingen fra Wilton som jeg så ikke syntes var særlig nem at smørre ud - måske jeg gjore noget forkert? Synets det var meget nemmere og mere luftig til kagekurset??

Færdig med at smørre op - faktisk var dét at smørre op forbavsende svært!! Sådan husker jeg det slet ikke, så jeg tænker at jeg måske gjore noget forkert? Jeg brugte Creme White Decoration Icing fra Wilson........?? Her vil jeg gerne høre gode råd, skal jeg bruge noget andet? Er der noget andet som er nemmer og som evt. smager bedre? Jeg opdaget også at det er SUPER vigtigt at opsmørringen er fin og korrekt og lige for ellers bliver resten af resultatet total bulet og skævt..........ehmmmmmmmmm af skade bliver man klog........
Do! En af mine mange farver er gået i stykker og ironisk nok er det en af de farver som jeg IKKE har mere end én af - og læg så lige mærke til at jeg har hjemmesko på fødderne, på nuværende tidspunkt er mit køkken SÅ nasty at mine fødder hænger i gulvet pga. alle mulige kagestrint på gulvet!! Yaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaak!

Kagefarver - og en del dubletter!

Ready til at dekorere - dét her skulle jo så være den sjove del men på nuværende tidspunkt har jeg været oppe siden kl. 05.50 og kl er nok 19.00.........I'm SO tired at det som skulle være et kageeventyr blev til et kagemaridt!

Fondantfarvning

Ælte ælte
Fon
Og så skal jeg til at rulle ud så jeg kan få nok fondant til at dække hele min kage, ifølge måleskemaet her skulle det kunne dække men altså akkkkkkk det endte selvfølgelig med ikke at passe! Do!


Pålægning af fondant

Fuck det lort som krøller..........

Men jeg fik det rettet ud og skåret til

Og så skulle jeg i gang med at farve alle de små ting som skulle laves på kagen - og sådan her testede jeg farverne før jeg gik i krig med at indfarve fondanten

Rød - what a nightmare!!!

Mine hænder blev IKKE rene og hudfarved før jeg havde skrubbet gulv i HELE min lejlighed med brun sæbe kl. 23.40 om natten!!! Jeg var SÅ træt!

Det skulle ligne græs og hjælpe med at skjule at fondanden ikke nåede helt ned i den ene side........

Kage med græs på

Blade, blomster og dele til små mariehøns, bier osv.


Og det er så her jeg må komme til kort, jeg er ikke særlig dygtig til at tegne og ikke særlig dygtig til at lave små ting - jeg HÅBER VIRKELIG det er noget som kommer med tiden og erfaringen for shit hvor var jeg ikke tilfreds med det jeg lavede!!
Den endelige kage!


På køl.......
Det som jeg helt klart fandt ud af at jeg ikke er særlig god til er at beslutte mig - jeg tror at det er vigtigt at have et klart og tydeligt billed inde i hoved af hvad det er man vil lave af designs på kagen, for ellers så ender man med - som jeg - at sidde og lave lidt her og der og hist og pist og så bliver resultatet ikke så godt som hvis iden var målfast fra starten af - dernæst så havd jeg rigtig svært ved at få kanterne på bladene og blomsterne til at blive helt knivskarpe og klare - hvorfor ved jeg ikke, er der et triks jeg har overset?

Jeg mener, når jeg trykker et blad ud så kom der hele tiden små kanter på siden af bladet og dét ser jo dumt ud, hvordan får jeg det til at gå væk?

Dernæst, kan man gemme resteren af indfarved fondant? Jeg har lagt mit i små poser og i køleskabet, men kan man gemme det og i så fald hvor lang tid?

Kan man også fryse resteren af blåbærcremen og skilpadde cremen men og så tage det op og bruge igen til en anden kage? Jeg har gjort det men ved ikke om det kan lade sig gøre - for hvordan skal det så tøes op?

1 million spørgsmål blev så lige kreeret under min kagebagning.............kagen var beregnet som en fødselsdagsgave til en ven men står stadig i dag lørdag i mit køleskab og liiiige om lidt kommer min Mor og henter mig, vi skal til Sverige og hente min nevø som skal hjem på ferie hos Farmor, jeg tager kagen med dérover og høre deres dom.............

2 kommentarer:

Kageleg sagde ...

Gammelt indlæg, men siden det er den kage, jeg tror du vil lave igen, så prøver jeg at svare på nogen af dine spørgsmål, i fald du ikke har fundet ud af det endnu:

Dække chokoladecreme med film nede i skålen: Du har næsten gjort det rigtigt. Filmen skal bære trykkes ned over hele fyldet (du mangler lidt i siderne), før det går op ad kanten på indersiden. Det du skal prøve at undgå, er at der er luft over cremen nogensteder, da der så kan dannes kondens, som kan ødelægge chokoladen.

Indfarve fondant: Tynde éngangs handsker er absolut en fordel - især når man laver rød eller sort fondant, som kræver store mængder af pastafarven. Prøv evt at stikke hænderne i et par fryseposer i mangel af bedre.

Icing fra Wilton: Pisk den luftig med el-piskeren inden du bruger den, og sørg for at køkkenet ikke er for koldt. Den bliver hurtigt for stiv, hvis der er for koldt.

Kanter på pynt, du udstikker: Hvis det, du stikker ud, stadigvæk er i udstikkeren, så vender du den på hovedet og kører en finger over kanten hele vejen rundt, så får du en skarpere kant. Hvis pynten ikke følger med udstikkeren op, så kan man prøve at lægge den tilbage i udstikkeren for derefter at gøre det.

Opbevaring af indfarvet fondant: Det kan sagtens gemmes, og holdbarheden er den samme som før indfarvning. Form en kugle af fondanten, gnid den med lidt palmin, shortening eller petalbase, dæk den med film 2 gange og put den i en frysepose. Luk al luften ud af posen, før du slår knude på. Som ekstra sikkerhed, kan den opbevares i lufttæt beholder med låg (jeg har en, som alle mine rester er i). Den skal normalt ikke opbevares på køl, men ved stuetemperatur (eneste undtagelse jeg kender, er fondanten fra kagebutikken). Hvis du ikke har smørrelse, så vær ekstra omhyggelig med lufttæt indpakning.

Frysning af cremer: Det kan de fleste cremer godt holde til, og skal bare optøs langsomt i køleskabet(fx natten over) og lige røres igennem (ikke piskes) før man bruger dem. Smørcremer skal piskes før brug. Nogen cremer trænger til lige at blive vendt med lidt friskpisket fløde inden man bruger dem. Jeg har ikke prøvet at fryse blåbærcremen, men skildpadde- og tobleronecremer har kunnet bruges efter bare let omrøring.

Deirdre-Ann sagde ...

Ej hvor er du altså helt fantastisk!!

TUSIND TUSIND tak for dit lange og MEGET brugbare indlæg!!

Jeg sætter det ind i min kage-dreje-bog og printer den ud bagefter! Tak Tak Tak!