tirsdag den 4. juni 2013

Kemi Eksamen...

Sidder i vores anden lejlighed i den gamle bydel af Marbella, her i Spanien hvor vi bor - jeg læser til eksamen eller ja det gør jeg jo ikke liiiiige nu men det burde jeg gøre!!

Pointen eller sagen er blot den at jeg har 1000 undskyldninger for ikke at gøre det, den største er nok at jeg ikke gider. Jeg syntes det er SÅ SYGT tørt og det er rimelig svært at motivere sig selv når man i teorien ikke bryder sig om det man skal prøve at motivere sig selv til!!!

Tænk på noget du hader eller bare noget du egentlig ikke gider og prøv så at motivere dig selv til at bruge 3 dage i hug på at gøre KUN DET du egentlig ikke gider......jævnført kedeligt!!!

Det er som om jeg er inde i en rigtig dårlig stime lige nu, jeg syntes jeg er mega travlt, med at holde vores egen lejlighed ren, vaske tøj for to, stryge for to - gøre vores udlejnings lejlighed klar til udlejning (hvilket trækker ud) altså både udlejningen og klargøringen samtidig med at jeg skal prøve at se ud som om jeg arbejder for det der firma som jeg har fået arbejde for - men jeg ved ikke hvad det er han forventer af mig, hvad det er han vil ha jeg skal lave og fordi jeg ikke ved det så får jeg ikke lavet noget.

Oven i det vil han gerne at jeg kommer ind på kontoret og sidder, hvilket jeg gerne vil men kontoret er i Malaga mere end 53 km herfra så jeg er afhængig af at It manden køre mig og henter mig igen selv om jeg kan tage toget lidt af vejen hjem.

Jeg læser også til kemi, forsøger at få solgt min gård hvilket går hårdt ud over min mave som har været dårlig non stop siden engang i april. Jeg prøver også at tjene penge og at få alt muligt til at gå op men det virker bare ikke syntes jeg.

Så lige nu er Kemi bare en af de ting der skal overståes og jeg er i toerien ligeglad med hvordan det kommer til at gå, bare Kemi går væk!!!

Grunden til at jeg sidder i denne her lejlighed er følgende

Vejen hvor vi bor på, set fra vores lejlighed.....lækkert med lidt opgravning efter byggelarmen - hvad mon det næste bliver?

For enden af vores vej ligger Middelhavet men lige pt. tror jeg ikke det gør den store forskel, alt ligner byggeri!!
Jeg flyver til Danmark i morgen onsdag og skal til eksamen i Odense kl. 08.15 torsdag morgen. OMG jeg håber jeg trækker et af de spørgsmål jeg er stærk i........!!!!!

Må læse videre...

torsdag den 2. maj 2013

Maj Update fra Marbella!

Så sidder jeg her igen, i min sofa i min stadig kolde lejlighed - okay den er ikke SÅ kold som i februar men den er stadig kold og jeg har skrevet mig bag øret at jeg aldrig nogensinde ever skal købe en bolig eller lejlighed i et varmt land uden at der er pejs, trægulv og termoruder!

Gad godt vide hvordan Spaniolerne holder varmen når det er koldt som nu? I Danmark ville jeg ha skiftet vinduerne ud, købt store tykke tæpper og smækket en pejs op - vi har nøjes med at købe tæpper, eller indtil vider ét tæppe til under sofagruppen, hvor jeg sidder nu.

Min søster har været på besøg i en uges tid, hun rejser hjem i dag - det er den første gæst jeg har haft i Spanien. Her tænker jeg at min familie er lidt mærkelig fordi de ikke vil komme på besøg. Det er naturligvis sødt af dem at tænke at de ikke vil være til ulejlighed ligesom feks. It mandens venner sidste sommer der kom med deres øgleunger og campered i vores liv i 19 dage - OMG det var hårdt men familie er noget andet syntes jeg og måske det var hårdt fordi jeg lige var ankommet dagen før og ikke havde fået 24 timer alene med min kæreste.

Håber snart der kommer mere familie på besøg!

Der er sket mange små ting i vores liv sammen - dog ingen babyer hvis du tænker i den bane. Jeg har skam været skruk men det er som regel kun mens jeg er i Danmark eller omkring en masse mennesker der taler non stop om babyer, så bliver jeg liiidt babyskruk men det går lyn hurtigt over igen når det bliver hverdag. Jeg syntes ikke vi hverken har tiden eller pengene til at sætte et barn i verden, det er sygt dyrt og jeg tjener bare ikke nok penge til at få det til at løbe rundt på en forsvarlig måde.

It manden tjener i øjeblikket heller ikke så meget som han gerne ville så det er bedst at holde igen med unødige udgifter så som børn og så prøve at tjene så mange penge som muligt! Bla. går det strygende med at leje min lejlighed ud i København, faktisk SÅ godt at jeg næsten ikke kan få en weekend der selv! Jeg har bookninger hele juni, juli, august og september - det eneste der kan gå galt i min lille guldgrube er at min udlejer sætter sig på bagbenene - det håber jeg naturligvis ikke han gør men han frygter et farligt rend som han siger af fremmede. Han tænker slet ikke at det faktisk er mine egne møbler der bliver slidte af at ha gæster, hvilket jeg jo kan se for det er tydeligt at folk ikke passer lige så godt på ting som var det deres eget. Feks. kan jeg se mærker efter kufferter på både gulv og vægge, hvem ved sine fulde fem vil trække en kuffert så tæt på vægen at den laver et laaangt sort mærke henover en helt hvid væg i en entre - hvis det var i sin egen lejlighed? Ingen!

Anyway, jeg køber en omgang malign til efteråret og maler hele lejligheden, den trænger efterhånden men kan godt klare sommeren.

Jeg tænker også inden i, at jeg på sigt gerne vil købe min egen lejlighed i København og leje ud på samme måde, det helt afgørende er bare at den ligger centralt og har en lækker terrasse, for det er helt sikkert de to ting der sælger min lille skønne penthouse lejlighed lige nu. Ikke alt muligt andet som feks. mine møbler som er total et mix uden en rød tråd men jeg elsker mine møbler og syntes selv at jeg har verdens hyggeligste lejlighed. Den er virkelig virkelig skøn!
 - og hvis jeg en dag skal af med den så får jeg det rigtig svært, da jeg ikke er så godt til at give slip på ting. Hvis jeg siger den op en dag, feks. hvis min udlejer flejner rødt så er det svært for mig fordi jeg så 100% har sagt farvel til Danmark og kasted mig i armene på It manden - hvilket er okay - og Spanien hvilket er hmm semi okay.

Efter Kenya er Spanien ikke SÅ stort et U-Land mere men det er stadig skod, tingene fungere bare ikke optimalt her!

Nå, men så gik tiden alligevel, det er i dag torsdag d. 2. maj og jeg sidder ved vores spisebord og blogger lidt, syntes jeg har ALT for meget i mit hoved og er begyndt at skrive det ned for at få det ud....

Er i gang med Kemi så jeg kan komme ind på jordemoderstudiet, er ikke sikker på at jeg egentlig vil være jordemoder men jeg har besluttet mig for at det i hvertfald ikke skal være pga. manglende Kemi på C niveau at jeg ikke kommer ind! Så derfor skal det bare beståes.

Hvis jeg så kommer ind, så vælger jeg derfra hvad jeg vil - på den ene side vil jeg super gerne, jeg mener jeg elsker at studere, der er virkelig ikke noget bedre end at studere og blive klogere for hver dag der går og jeg ved fra min gode veninde Maiken at det er et helt fantastisk studie fordi alle dem som går der, er ældre, de ved hvorfor de er der for de har alle overvejet deres muligheder meget og kæmpet for det. Godt nok kommer 50% ind via Kvote 1, dvs. via deres karakter men de er stadig ældre. Der er få i hendes klasse som er fra 19 til 25 år men langt de fleste er fra 32 år og op til 45 år.

Dernæst så er der jo det fælleskab der kommer med at studere, jeg mener det er jo helt fantastisk at få 30 veninder på én gang, ja ja realistisk set bliver jeg jo ikke veninder med alle 30 på én gang og sikkert aldrig men hvis jeg bare kunne få 2 gode veninder så ville det jo heller ikke være dårligt.

Minusset er at jeg bor i Spanien, med min dejlige kæreste - hvordan skal jeg få det til at hænge sammen og vil jeg ha det til at hænge sammen? Vil jeg ikke bare gerne bo med min kæreste hver dag frem for at pendle frem og tilbage hver tredje weekend? Jeg mener for at få et ordentligt sammenhold på et studie må jeg nødvendigvis være til stede og it manden vil ikke være dansker igen på den måde at han ikke vil ind i det danske skattesystem igen, ergo kan han ikke bo i Danmark.

Dvs. det vil blive mig alene i Danmark med besøg fra min kæreste i ny og næ og så mig ned og besøge ham i ny og næ i Spanien, men det er en rigtig dyr måde at bo på - og selv om at It manden siger at han kan flytte til Flensborg eller Sverige og så kan vi bo der og jeg kan studere i København eller Esbjerg så er det stadig ikke det samme. Skal man studere skal man bo tæt på sit studiemiljø så man får det optimale ud af det hele.

Og så er der naturligvis og den del af det, at jeg slet ikke er sikker på at jeg vil være jordemoder, at jeg virkelig inderst inde brænder for det? Jeg er slet ikke i tvivl om at jeg ville blive en rigtig dygtig jordemoder men er der mere forretningskvinde i mig? Mere kroner og øre end omsorg? Jeg vil i hvertfald gerne tjene penge og jeg vil rigtig gerne ud af den fattigdom jeg føler er ved at kvæle mig hele tiden, jeg vil af med gæld og hvis jeg skal studere i 4 år så får jeg bare mere gæld, selv om jeg kan se mig selv arbejde som jordemoder over hele verden.

Det burde jeg også kunne som journalist det er bare svære.....

Nå men der er også sket noget andet, jeg har fået job hos et firma som udlejer ferieboliger, jeg skal stå for deres sociale medier, oversættelse af artikler fra engelsk til dansk og så PR og Markedsføring, hvilket er mit hof - jeg er ret god til det hvis jeg selv skal sige det! Specielt til tv PR, har fået en del i fjernsynet og det er ligesom undervurderet hvor meget effekt det har, specielt hende Fitness damen. Hende fik jeg først ind, så raget hun uklart med dem fordi hun syntes der var for meget forberedelse (!) og da hun så ikke længere var inde ja så kunne det jo mærkes på hendes besøgstal og virksomhed.....og så fik jeg hende ind igen. Frygter måske bare lidt at jeg har lukket mine broer ved at presse på at de skulle tage hende ind......

Men hey nej det har jeg ikke, jeg skal kunne få andre ind, ligesom jeg gjorde med firmaet itmanden og jeg arbejde for i sin tid, det kan godt lykkes. I know it can.

Desværre får jeg kun 10 euro i timen FØR skat, det svare til 75 kr. Jeg har sagt ja tak til at arbejde på den måde i en måned og så må vi tale sammen om lønnen, måske han så fyre mig måske han ikke gør, men en ting er sikkert, jeg hverken kan eller vil arbejde for 10 euro i timen, det er jo en vildt lav løn selv hvis jeg ikke skulle betale skat.

Nå hvad er der ellers sket? JOW FOR POKKER!

Måske jeg har solgt min gård..........................(vi lader lige billede stå lidt)....................Måske jeg har solgt min gård..........................................................................................................................................................................................!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Og det er ene og alene IT MANDEN SKYLD! Han er amazing!
Lang historie kort - jeg havde ham med op til min revisor i marts måned og normalt plejer jeg at begynde at græde 10 minutter inde i mødet fordi jeg simpelthen ikke kan overskue min egen økonomi og alt den gæld der bliver rullet ud foran mig - det er uoverskueligt at skulle betale 1.750.000 mio af med den løn jeg har (eller ikke har!)

Men jeg tog it manden med, for jeg kan lige så godt la være med at lyve og snyde og gemme min økonomi, skal vi være sammen forever fortjener han at vide hvordan tingene ser ud og jeg kan ikke gøre for at det ser ud som det gør - så selv om det er flovt så må jeg vise ham det syntes jeg. Så det gjorde jeg.

Og 5 min inde i mødet begyndte It manden at spørge løs, han stillede spørgsmål som jeg slet ikke vidste fandtes..... og jeg kunne ligefrem se hvordan min revisor begyndte at tænke så det knagede...... og pludselig havde vi noget som hed "Overtagelse af eksisterende lån" hvilket kort fortalt betyder at hvis du feks. ville købe min gård, så kan du kun få lov til at få financeret 80% af gårdens værdi, resten skal du selv lægge up front.
Hvis du overtager de eksisterende lån, skal du blot overtage og betale de ydelser der allerede findes og så har du 100% financering fordi du ikke skal ud og låne. Dvs. hvis i så fald min forpagter ender med at overtage min gård, så skal han overtage mine lån og kun betale stempelafgifterne og de udgifter der er med at få lånet overtaget fra mit navn til hans navn (det er mit krav da jeg ikke har råd til alle de udgifter) og *wupti* så er lånet OG gården hans og jeg er fri af alt min gæld....!

Det er en mærkelig tanke, en slags uvirkelig drøm.

Det væreste ved denne tanke er hvad min Gudfar vil sige, jeg tør slet ikke tænke på det......faktisk overvejer jeg aldrig at se ham igen bare for at undgå en konfrontation hvilket jo er rigtig skidt, men det er hvor stor en kylling jeg er!!! Derudover har jeg haft It manden med ude hos min Gudfar, jeg var SÅ NERVØS at jeg næsten ikke kunne tænke lige - troede at han ville verbalt overfalde ham fordi han er ildrødhåret men han sagde intet - vi tog ham også næsten på sengen - jeg turde næsten ikke gå på toilet af frygt for at han ville sige grimme ting til ham, men han sagde intet. Da vi kørte derfra sagde It manden at det godt nok var et kedeligt besøg, han havde næsten helt glædet sig til at skulle høre på min Gudfars spydigheder.....

Jeg tør aldrig tage derud igen uden it manden, i hvertfald ikke efter at jeg har solgt for OMFG hvor vil han flippe skråt og skævt hvis han finder ud af at jeg har solgt - første startede jeg med at leje ud (mod hans vilje) og det gik jo helt galt og så sælger jeg (mod hans vilje) kan du se katastrofen i horisonten???

pwewwwwwwwww hvor jeg får dårlig mave ved at tænke på det!

Hvad er der ellers sket siden sidst? Jeg har overtaget endnu en lejlighed, en lille hyggelig en midt i den gamle by i Marbella som jeg skal til at leje ud, faktisk skal jeg derop om lidt og se at få fingeren ud med at få gjort den færdig så jeg kan få den lagt til leje ud!

Nå, er lidt stresset inden i og må hellere komme igang med de tusind ting jeg skal nå så her er billeder for resten af pengene

Først et fra i februar hvor jeg var hos en tissekonehøster i København som jeg aldrig har brugt før, jeg skulle egentlig ha sugaring men lod mig overtale til noget voks som blev hældt på tissekonen (AV!) og så størknede det og rykkede hårene af - OHHH MY FUCKING GOD hvor gjorde det nas og hvor gør jeg det aldrig igen! Plejer aldrig at få indgroet hår men har nu ar efter to pga. det her sted (som jeg lykkeligt har glemt navnet på!

I februar da vi var hjemme fra Kenya og et kort smut i Danmark købte jeg et nyt spisebord med to stole til i stedet for det som jeg købte som 18 årig med 6 stole til. Det endte med at jeg gav det til min rengøringsdame mod at hun gjorde rent for mig gratis to gange - fede deal for os begge!

Bordet samlet og stolene in the making

Vores terrasse in the making - stilladset til højre er heldigvis pillet ned nu - men ak, så er de begyndt at grave vejen op - jeg ved nu endnu bedre hvorfor vores udlejer flyttede!!

Så tør og fyldt med rødder var jorden i vores kæmpe kummer på terrassen...... jeg kan stadig mærke hvor tungt det var for mine arme at hakke det op med en spade!

Her dør deres lorte bananpalme!!!

Texas Kaktussen fik lov til at leve!

Terrassen på en solskinsdag......ENDELIG FÆRDIG!

Mere lækker terrasse

Vores nyindkøbte spa på endnu en regnvejrsdag

Morgenmad på terrassen..... :)

Grill på terrassen

Vores Yasminplanter som dufter helt ekseptionelt lækkert

Vores terrasse er aflang og her er et peak ned mod spaen som vi desværre ikke får brugt så meget, tror begge to vi syntes den er dyr i el.... men godt for udlejning

Markisen har vi rullet ud da overboens hund har pisset ned et par gange (!!!) fra terrassen oven over, mega mega ULTRA MEGA KLAMT!

Yndlingsbillede..... 

Her kæmper jeg med at tømme udlejers potter så jeg kan få dem ned fra terrasse. Han LOVEDE at hente dem men gjorde det ikke...... jeg er SÅ vred på ham!

Affald der skal BÆRES ned fra 3 sal

Mere affald - de havde nærmest træer plantet på terrassen - Spaniolere er så bange for at folk kikker ind til dem at det er helt ekseptionelt med deres dækken til med træer, gitter osv. 

Så mørk så den ud til at starte med før jeg gik i krig........nu er den bare lækker lækker!

Da jeg havde fået tømt alle krukkerne skulle han komme næste dag. Men så regnede det og så kunne han ikke - resultatet blev at jeg kylede hele lortet ud på trappeopgangen som er mega stor i forhold til danske mål og stillede dem der sammen med hans havemøbler, som står der endnu!

Hans appelsintræ røg ned på gaden

Her har jeg flækket bananplanten :) STOR fornøjelse!

I starten da vi var hjemme regnede det uafbrudt i en måned..... alt var vådt og koldt

Nå over and out for nu - ha en dejlig dag

torsdag den 28. februar 2013

Pissekolde Spanien!

Hejsa - SÅ er jeg i Europa igen, nærmere betegnet Marbella i Spanien og OMFG hvor er her bare sindssygt mega nas meget koldt!

Og så sidder alle hovederne i Danmark og gnækker og tænker: Hvad ved hun om kulde? Hun er i SPANIEN! Men jow ser du, her er mega fucking koldt! I morges var der sne, ja SNE i Spanien og temperaturen er kun 5-7 grader, vel og mærke indenfor!

Der var koldt i vores gamle lejlighed på toppen af bjerget, men vi havde en skøn højt elskede og endnu mere savnet pejs - hernede i byen i de ældre huse er der bare pisse koldt for at sige det mildt! Ingen termoruder, ingen isolering, bare rå murværk der er pudset op og malet. Der er marmor gulv (lort gulv!) over hele lejligheden og det er helt ekstremt koldt at gå på.

Jeg har købt mig et par nye løbesko, måtte smide de "gamle" ud i Kenya da jeg havde brugt dem til at hike i, det blev de ikke videre rene af inden i, men jeg var i Nike Outletbutikken ude ved Lufthavnen og der var der minus 70% på de i allerede nedsatte varer så jeg købte et par Nike ultra lette løbesko til 249 kr - de har en tyk sål men selv med dem på, indenfor fryser jeg mine tær!

Jeg er så kold at mine ben er døde fra knæet og nedad når jeg når til midt på dagen.... i går var det SÅ KOLDT at jeg måtte forlade vores 7 graders kolde lejlighed uden isolering og tage en taxi (luksusagtigt) op i det lokale mall hvor jeg fandt mig en plads i hjørnet hos McDonalds (gratis WiFi) hvor jeg kunne varme mig og lave kemi opgave, som jeg har kæmpet med de sidste par dage - mangler stadig én opgave i denne omgang men har trods alt besvaret 80 spørgsmål på 2 dage så jeg er ret tilfreds selv om målet var alle opgaverne....

Da jeg havde siddet hos McDonalds i halvanden time løb jeg tør for strøm og endte med at shoppe for at få varmen - ja du læste rigtigt! Jeg shoppede for at få varmen i mine ben!!! For hvert skridt jeg tog trådte jeg ekstra hårdt ned for at sætte blodomløbet igang, jeg har ikke ret mange penge så jeg skulle ikke købe noget eller havde ingen penge at købe for hedder det vel og når det er sådan, ja så er det endnu mere røv at shoppe - jeg elsker at ose, men ikke når jeg fryser så meget at mine knogler knirker mod hinanden og jeg virkelig helt bogstavelig talt kan mærke mine muskler ryste.

Og ved du hvad der irritere mig helt ekstremt mega meget? It manden! Ja der er ellers ikke noget ved ham der irritere mig, men på det her punkt er han nøjagtig som min far og når min far er sådan er han MEGA FUCKING IRRITERENDE!!!
It manden mener ikke at jeg rent faktisk fryser så meget som jeg siger jeg gør, han mener det er noget jeg bilder mig ind oppe i hoved.... WTF?? Sidst han sagde det måtte jeg også pointere at dét der, det skulle han ikke sige for mange gange for jeg bliver faktisk vred når jeg høre det. Det svare jo til at sige til et menneske der har smerte, du har faktisk ikke smerter, det er bare oppe i dit hoved..... spis en panodil så går det over - It manden siger: løb en tur så får du varmen....... igen WTF?? En ting er at løbe det i sig selv kræver motivation, men det kræver endnu mere motivation at løbe når det er koldt udenfor og når du så oven i købet pisse fryser - hvor er lysten til at løbe så lige?? Ja jeg spørger bare?

Men udover denne her ene ting så er der 1 år efter at vi mødtes intet der irritere mig ved ham, altså ham min kæreste, it manden. Men der behøver heller ikke komme flere ting for denne her ene ting, den er nok til at jeg overvejet at jeg ikke gad tale mere med ham på facetime i går - fordi han sagde at jeg ikke frøs og bare kunne løbe en tur....!

Han, min kæreste har været i Danmark pga. møde og jeg er blevet hjemme. Jeg ville gerne ha pakket en masse ud af lejligheden så han virkelig kan se at der er sket fremskridt siden han tog afsted, men jeg skulle også ha lavet kemi og om 15 dage er ansøgningsfristen til jordemoderstudiet udløbet så jeg skal virkelig ha fingeren ud, nu!

Men jeg skal også ha ordnet lejligheden, for d. 23 marts rejser vi til Danmark og så har jeg lejet lejligheden ud - og som om det ikke er nok har vi fået to andre bookninger på lejligheden gennem samme site som jeg udlejer min danske igennem og tænk engang, jeg tør næsten ikke tænke på det selv - men de to bookninger sammenlagt med den vi har i påsken, det giver os en indtjening på 72.700 dkr!!! OMG! Vi bliver rige!!!

Jeg er SÅ GLAD for at jeg kan gøre noget som gør at jeg bidrager bare lidt til den daglige økonomi - minusset er så at vi ikke kan bo her selv imens, så derfor skal vi i morgen op og se en lille lejlighed et andet sted i byen som vi også vil leje ud men pokker skulle da stå i hvis begge lejligheder var lejet ud på én gang ikk - sker det må vi på hotel.

Vi har været hjemme i Spanien siden mandag d. 18 februar om aftnen, meget sent, så ca. 10 dage i dag. Det føles som en evighed siden jeg kom hjem og som en evighed siden jeg tog imod den sidste baby på hospitalet med den forfærdelige stank af desinfektions middel.

Jeg både savner og ikke savner hospitalet og mit liv dernede i Kenya. Det er mærkeligt, det føles ikke som om det var mig som var afsted - det var en anden. Sådan føles det men det var jo mig, men måske bare en anden del af mig. Lige nu er jeg i business moode og tænker slet ikke jordemoder, hvilket måske er derfor at kemien er tør og driller...... og ordene til ansøgningen sidder fast.

Jeg må skrive mere i morgen eller en anden dag - er træt og it manden er på vej hjem fra Lufthavnen. Har været oppe siden kl. 7 og lavet kemi fra kl. 9 non stop til kl. 18....!

lørdag den 26. januar 2013

Farvel Kapsabet!

I morgen forlader jeg og ham den søde Kapsabet i Nandi County i Kenya. Vi skal først på en uges rundtur i Kenya, bla. skal vi ned til Nakuru og en nationalpark hvor vi skal hike og på teltovernatning - vi gider ikke det der turist noget med at blive stuvet ind i en bil med 10 amerikanere med store kameraer og betale 4000 dollars for at se en elefant på 600 meters afstand!

Så en telttur og en to personers guided tur i en lille national park er mere os :)

I går holdt vi afskedsmiddag for fødselsafdelingen hvor jeg har arbejdet, det var så hyggeligt - specielt taget i betragtning at jeg de sidste to dag nærmest ikke har sovet fordi jeg har frygtet at der ville dukke 100 mennesker op til en reservation på 30 personer!

Alle hernede skider åbenbart højt og flot på at der er private indbydelser med navn på, for de siger: I'm coming with my friends - eller I've invited all Ward 2 and Ward 8 (= 60 personer jeg ikke aner hvem er!) og så dan har det været hele ugen!

Total kujon agtigt blev jeg hjemme fra arbejde de sidste to dag, kunne ligesom ikke magte at tage flere kenyaner konfrontationer!

Jeg er også gået i gang med Kemi C på fjernundervisning så jeg kan søge ind på jordemoderstudiet til marts - det er RØV SYGT OG MEGA KEDELIGT men et must så jeg klør på.

Samtidig har jeg også fået et ret godt (tror jeg) job tilbud i Marbella i Spanien, så nu er jeg lidt i syv sind mht. hvad jeg skal gøre....

it manden har lavet mad så jeg vil smutte - skal nok snart blive bedre til at skrive :)

tirsdag den 15. januar 2013

Afskedsmiddagen

I dag delte jeg semi-personlige invitationer ud på arbejde. Normalt hernede i Kenya hænger man ét A-4 ark op med at man holder fest og så kommer folk hvis de kan eller vil - og som regel skal man betale for at komme med.

Sådan noget går jeg slet ikke ind for og det har jeg aldrig gjort, uanset hvor få penge jeg har haft. Holder man fest så holder man fest, det der med at folk selv skal ha deres egne ting med er dybt latterligt - i min verden, men sådan er vi jo så forskellige.

Så jeg lavede nogle indbydelser på computeren som it manden fik printet ud på en cyyyyber cafe (uhhh!) med store gamle stationære computere og en prik-printer, altså en som sætter små prikker når den printer og når den er næsten løbet tør for blæk kan man tælle prikkerne.

Anyway, på hver indbydelse skrev jeg så navn med kuglepen, foldet dem og satte et dansk flag på der hvor papiret blev lukket. Ergo, semi personligt.

Anledningen er at vi eller jeg stopper på hospitalet d. 25. januar. Så holder vi en fest på det fineste hotel i byen som nok nærmere er et motel men for folk hernede er det über fint og mange vil aldrig ha råd til at spise der, feks. koster en ret ca. 500 schillings hvilket er ca. 32 dkr men når man kun tjener 2000 schillings pr. måned så er det jo mange mange penge og oven i det kommer så drikkevare. Vi bare valgt 4 retter som folk kan vælge imellem da jeg ikke ønsker at der skal være et menukort med priser på.

Folk kan få bøf, pasta, burger eller kyllingeret og så alt lige fra te, vand, øl, rød og hvidvin, sodavand osv.

Efter festen skal vi rejse i ca. en uges tid og så skal jeg til en naboby og arbejde i en uges tid hos en hvid jordemoder som kommer fra Holland, hun har bla. været med til at stoppe volden mod patienter på det hospital hun er på. Bla. er der blevet indført "patientrettigheder" hvilket er total uhørt hernede - det glæder jeg mig usigeligt meget til, tænk engang at jeg kan hejse mig et skridt op af sygehusstigen og se hvordan det er på et af de bedre hospitaler her i landet......

Og så rejser vi hjem - helt hjem til København d. 13. januar!!! FÅÅÅÅÅRK I HELVEDE HVOR JEG GLÆDER MIG!!!
Det bliver bare SÅ godt at komme hjem til et ordentligt hjem, med en god seng, gode dyner, rene håndklæder der ikke er vasket i brunligt vand og at få ALT vasket så det ikke stinker mystisk.....

Årsagen til at vi rejser hjem d. 13 frem for d. 28 som var planen helt fra starten, er to ting. Første er at it mandens gode ven som var og besøge os i sommer, ham med den trælse kone og øgleungerne, bliver 40 år og han vil rigtig gerne at vi kommer, mest it manden men stadig og da vi så samtidig er Afrikatrætte ja så var det egentlig ikke særlig svært at overbevise hinanden om at det var det vi skulle.

Det kostede ca. 2500 dkr. at ændre vores billetter og det syntes jeg er dyrt men på den anden side, vi ville ha brugt flere penge på at rejse rundt og bo på hotel indtil d. 28 da vi ikke har et sted at bo fra d. 1. februar.

Lige nu er it manden ved at vise vores husalf hvordan man laver med UDEN deres nasty cooking fat som bruges i kilovis hernede - jeg sværger, der er måske 20 meter hylder i supermarked og i alle boder med cooking fat og hylderne går fra gulv til loft. SÅ VAMMELT og OMG hvor får Kenya et kolesterolproblem og hjertekarsygdomsproblem om ca. 50 år når de er mere udviklet!! Pwadder!

It manden har med stor omhyggelighed købt den dyreste olivenolie han kunne finde - der var tre at vælge imellem og den dyreste kostede under 30 dkr men det er mange penge hernede og et sted fandt vi organo og nu laves der spagettie kødsovs - det er FØRSTE GANG i to måneder at jeg kan mærke duften af rigtig mad - I'm not lying når jeg siger at deres mad hernede er pis, som i virkelig virkelig fucking dårligt ligesom på Caminoen, måske endda værre - ja faktisk værre for selv it manden syntes maden er pwadder!!!

Nå, nu skal vi spise - caio!


mandag den 14. januar 2013

Det Er Jo Helt Pinligt....

SÅ dårlig jeg er blevet til at blogge!

Og det er bestemt ikke fordi jeg har mindre på hjertet (eller hjernen) jeg er bare total smadret hver evig eneste dag, og oven i det har jeg to andre blogs jeg også skal skrive, den om mit arbejde så jeg kan bevise jeg har været hernede når jeg kommer hjem og den som er it manden og min fælles dagbogsblog til familie og venner.

Jeg prøver at være påpasselig med at skrive hver dag på min arbejdsblog, jeg kan jo stadig huske hvordan visse folk betvivlede mine evner og strabasser på caminoen da jeg kom hjem og jeg kunne jo ikke så godt vise dem denne her blog for at få sandheden frem, som bevis så dét er jeg meget obs på ikke sker denne gang! ERgo skriver jeg under mit eget navn.

Men jeg savner stadig at være herinde, at være Deirdre-Ann og bare skrive som jeg tænker uden at lægge mere i det end som så...

Lige nu har jeg forskanset mig i vores soveværelse, hende den afrikanske trunte vi har lejet huset vi bor i af, har det med at komme "og besøge os" i et par dage afgangen. Dvs. hun syntes naturligvis det er herligt at få en husleje for et hus som hun så stadig kan bruge som det passer hende - hvilket hverken it manden eller jeg syntes! Det er da dybt uforskammet!!!

Tænk hvis jeg også lige kom og sov i min lejlighed mens jeg lejede den ud, eller på gården dengang jeg kunne leje den ud!!! WTF! Det kan man da bare ikke!

I fredags handlede it manden og jeg stort ind, bla. købte vi en hel pakke toastbrød. I dag da vi stod op og skulle ha morgenmad var alt brødet væk....

Og nu, ja nu er vores udlejer her i huset - tror hun er på vej til at køre hjem igen, men jeg orker hende bare ikke. Helt seriøst, jeg er SÅ smadret når jeg får fri at jeg bare gerne vil være alene - ikke at der er meget andet at lave omkring her, men det er faktisk hvad jeg gerne vil.
Bare mig og min dejlige kæreste - som stadig er dejlig!

Her de. 20 Januar er det ét år siden it manden skrev og spurgte om jeg tilfældigvis kunne lege hvis han var i København, det er den dag vi tæller os som kæreste fra - selv om vi eller jeg, faktisk først afkrævede ham et svar d. 5. marts på hvorvidt vi var kærester eller ej, fordi jeg ville være 100% sikker og ikke ende som dengang med Kunstmaleren der efter halvandet år ikke mente vi var kærester og det bare var noget jeg troede.....

Jeg har mange ting at fortælle men jeg ved næsten ikke hvor jeg skal starte - vidste du feks. godt at jordmødre hernede Kenya slår de fødende kvinder mens de er ved at føde? At de klipper deres mellemkød for et godt ord?
Det er HÅRDT at se, det kan jeg lige love dig for - derfor er jeg ualmindelig taknemmelig og glad for at jeg fra starten af fik sagt at jeg ikke arbejder i weekenderne - jeg har bare så meget brug for at ha min alenetid væk fra lugten af det æklige rengøringsmiddel de bruger til alt - og trust me der er  ikke særlig rent det til trods!

Her er lidt billeder, kan mærke jeg sidder og er ved at falde i søvn på trods af at klokken kun er 17.55 Kenyansk tid - vi er to timer foran Danmark.

Her er hvad der svare til ca. 1100 dkr i Kenyanske schillings - det er helt vildt så mange penge der skal til ingenting og så er deres penge mega ækle, total brunlige og fedte fordi der er så stor infaltion i den kenyanske økonomi, som samtidig er en af de bedste i Afrika!


Vores oven ud lækre seng da vi tog på weekend for at fejre jul - OMG hvor var det bare det LÆKRESTE STED JEG NOGENSINDE HAR VÆRET! Jeg troede slet ikke der fandtes sådanne steder og slet slet SLET ikke i Kenya!

Her er vi på besøg i et dyrerefugie hvor dyr der er blevet forældreløse som små, udsat for mishandling eller krybskytteri bor og her er et billede af en flok kenyaner som åbenbart ikke aner hvordan man skal behandle dyr for de smed både sten og træstykker efter aberne - flere børn gjorde det endda mens forældrene stod og så smilende på...... Det skulle fandeme lige ha været mig der smed sten efter dyrene på gården da jeg var barn.... OMG hvor var Far blevet vred!

Et dårligt billede af en lille abeunge til højre i billede

En trillebøre med en død ko i - som løverne og geparden skal ha

Her bider geparden it manden - men heldigvis ikke alvorligt, tror nu nok han ville ha syntes det var sejt hvis han havde haft et gepard ar på hånden :)

Hvis du troede at de gammeldags strygejern som oldemor og mormor brugte, dem hvor man fylder varmt kul inden i er gået af mode, så tro om igen. De findes i bedste velgående i Kenya!

Der kan være meget på en cykel her er en dame med en mega sæk med løg på skødet og en mega sæk med mejs ovenpå

Vi har fået en rengøringsdame som har en lille pige på 1 år, da vi var i et supermarked købte vi de her fire sæt tøj til hende. To kjoler, et strikket sæt og et fleece sæt - kenyanerne syntes jo det er koldt hernede nu da det er vinter - her er nærmest 25-28 grader hver dag!

Her er jeg ved at ofre min undertrøje så it manden kan få et kaffefilter til sin kaffe (P.S: er vores sengetæppe ikke heftigt? Leopard prikker i syntetisk stof.....jow jow)
Klippe Klippe


Så hældes der kaffepulver ned i tragten med min afklippet undertrøje...
Og så kogt vand oveni - Det som er pudsigt er at It manden ikke har set kaffe lavet på den måde før, men både min mormor og min gudmor lavede kaffe på Madam Blå's kaffekander med et stofkaffefilter i. Dem købte de i brugsen og jeg tror faktisk stadig du kan få dem den dag i dag.


Vi har også haft mus i huset og jeg ved det lyder kyllinge agtigt  men efter at jeg har boet på gården og i flere år havde mus til at bo, leve og avle inde i væggen ved siden af min seng i soveværelset, så er jeg bare lige ved at DØ når jeg høre lyden af mus der fiser rundt - jeg kan SIMPELTHEN IKKE HOLDE DET UD!!! ARghh hvor er det en forfærdelig lyd med forfærdelige minder til følge, så en nat hvor hundene udenfor også gik amok og en myg buzzet rundt kravlede jeg ud fra myggenettet og jagede musen under gulvet og SÅ trampede jeg den helt fucking flad med it mandens nyindkøbte gedeskindssko - OMG hvor det føltes godt! ROOOOO!

Et billede fra hospitalet hvor vi har forsøgt at lægge drop i armen på en nyfødt dreng der ikke ville trække vejret selv. Hans blodåre kolapsede og vi måtte opgive - han døde ca. 10 min. efter at jeg stoppede med at give ham ilt. Jeg har oplevet mange nyfødte der dør men det væreste var da jeg stod og gave en nybagt mor til 6 børn i alderen nyfødt til 16 år hjertemassage i 20 minutter uden det ønskede resultat. Hun døde et par dage før jul.
Jeg ved jeg har lovet det før men jeg vil virkelig gerne være bedre til at skrive - men om ikke før så når vi kommer hjem i midten af februar, så skal jeg ikke skrive så meget på de andre blogs og så får jeg helt sikkert også mere tid og mere alene tid - det er svært at blogge hemmeligt når it manden er i nærheden, bryder mig ikke om at lyve og hvis han spørger hvad skal jeg så svare?

Forresten drømte jeg den anden nat at han slog op med mig da vi kom hjem fra Kenya, jeg drømte at han sagde: Nu har jeg forsøgt at få følelser for dig mens vi var i Kenya og når de ikke er kommet så er det fordi der ikke er nogen følelser" og så slog han op, i drømmen. Det var SÅ realistisk en drøm at jeg vågnede med våde øjne - og selv om han siger at det bare er en drøm så tænker jeg at han måske faktisk ikke rigtig elsker mig...... måske han bare syntes jeg er sød for now.....puha det vil jeg næsten helst ikke tænke på for jeg er faktisk virkelig virkelig glad for ham - og for hans venner og familie, minus den fede ko af en svigerinde.

Nå, øjene er ikke blevet mindre trætte....

torsdag den 27. december 2012

Livet i Afrika

Sidder i vores Afrikanske hjem og slår mave - klokken er 13.57 Kenyansk tid, dvs. 11.57 dansk tid idet vi er to timer foran hernede.

I dag har jeg fået fri en time før tid. Normalt får jeg fri kl. 14 og møder kl. 8 - ikke en vild lang arbejdsdag men OMG hvor er det hårdt!

Men der er ikke så mange kvinder på afdelingen i øjeblikket så efter den sidste fødsel og en indlæggelse fik jeg og en anden lov til at gå hjem - mit tøj fra i morges er total drivvådt!
Når det regner i Kenya så regner det - du har aldrig oplevet regnvejr før du har oplevet regnvejr i Kenya!

Det er som om vandet springer op nedefra jorden og rammer dig samtidig med at dråberne kommer oppe fra og fra siden....! Jeg ringede til vores taxi chauffør i morges kl. lidt over 7, det var tydeligt at han sov men han sagde at han var "far away" så han kunne ikke hente mig - bullshit dit dovne æsel du sover bare! Nå, men jeg ringede videre til vores motorcykel taxi mand - guess what, han sov også.

Jeg forstår ikke Kenyanernes mentalitet. Da jeg gik på arbejde styrtet det ned og dem som var på gade forsøgte alle at få en taxi men hvor der normalt er hobetal af taxier og motorcykeltaxier der vælter over hinanden for at få en til at køre med dem så var der måske kun 2 motorcykeltaxier på hele turen ind til hospitalet (som er på 3, 5-3,9 km) og ikke én eneste taxi.....

Hvis jeg nu var Kenyaner og havde en motorcykel og tjente penge på at køre folk frem og tilbage, så stod jeg op kl. 6 og hoppede i regntøjet og klædte mig varmt på og så kørte jeg alle de ture jeg kunne nå uden at ha 50 konkurrenter... men sådan tænker de ikke. I don't get it.

Nå, men jeg kom ind på arbejde, kun 8 minutter forsent. Jeg endte med at gå på vejen med de modkørende biler imod mig (de køre i den forkerte side hernede) på den måde slap jeg for det tonstunge  røde mudder på mine fødder og jeg præsterede at gå turen på kun 28,7 minutter, det er hele 10 min hurtigere end jeg plejer :)
Hver dag bruger jeg Runkeeper appen til at holde styr på min tid og min motion. Jeg kan mærke at jeg taber mig ved at bo hernede - maden er elendig for at være storsindet i mit ordvalg!

Selv it manden syntes maden er klam - i weekenden da det var jul kørte vi ned til Kisumu og boede på Impala Ecolodge det MEST FANTASTISKE STED JEG NOGENSINDE HAR BOET!!!
Er du vild - sikke en luksus!! Tænk at der findes sådanne steder i verden og så af alle steder i Afrika!!! OMG!!!

Mande dernede er noget af det bedste jeg har fået i flere måneder og så absolut det bedste jeg har fået mens jeg har været i Kenya - en dag fik vi noget sammenkogt sovs og kød og da jeg tager en bid bider jeg direkte ned i en overhakket knogle fra en ko! OMFG hvor var jeg mikromillimeter fra at gakke indholdet af mine tarme op midt på bordet.... deres kød er bare så mega fucking klamt!!! For slet ikke at nævne deres fisk!

I weekenden har jeg måske taget to kilo på bare i mad - ikke usund mad men rigtig mad. Normalt går jeg halv sulten hele dagen. Til morgenmad får jeg yougurt og så ikke noget før aftensmad med mindre It manden og jeg spiser sammen på byens eneste "restaurant" The Sunshine Bar.

Desværre var julemaden, altså den mad vi fik juleaften mega øv, vi fik fisk i brun sovs med stegte bananer...... det var nøjagtig lige så klamt som havde vi spist her i byen, så det var lidt et hak i trynen når dagene før havde været så fantastiske! Men udover dét så var der simpelthen intet at sætte en finger på der hvor vi boede - det var som at komme i himmelen fra den værste elendighed. Faktisk var det først da mandag hvor vi var ankommet lørdag formiddag, at jeg egentlig selv fandt ud af hvor udkørt jeg havde været rent arbejdsmæssigt - jeg var helt helt flad og brugte faktisk det meste af dagene på at sove og slappe af.

Måske det lyder lidt skarnsagtigt at jeg ikke lavede noget fornuftigt når jeg nu endelig var på et hotel så lækkert som kun de mest glossery magasiner og de største drømme kan fremvise, men jeg var bare så ufattelig træt og udkørt. At træde ind af døren til vores hotelværelse som var en hel lille afrikaner hytte for os selv med ypperste ypperste luksus jeg nogensinde har set!! Sengen var en himmelseng i træ og hele hytten og de tilhørende fællesarealer med pool og bar ud i vandet var holdt i samme stil, rå træ og kun Kenyanske materialer, det var bare så så så så så så så så så SÅÅÅÅÅÅ fantastisk!!!

Hernede er alt der er made in China og af plastik ellers bare det hotteste hvilket jeg total afskyr, så oven i at alting var naturmaterialer, lækkert, rent og luksus så var det lige så stor en fornøjelse at være der, inde i naturparken hvor hotellet ligger, fordi vi slap for at være hoved attraktionen uanset hvor vi går hen. Vi slap for at folk råber Mzungu (hvid) efter os og tigger penge, mad og bare vil røre ved os. Der var ingen beskidte snavset gader og stræder og lorte mad.

Det var bare rent indenfor og udenfor var der en helt almindelig skovpark, som bedst kan forklares med at du går i en dansk skov og ser rådyrene stå og græsse, her var det så bare impalaer (gazeller) og andre fredlige dyr.

Det var helt vildt fantastisk at komme fra byen til naturen, renlighed og god mad. I 4 dage var vi ikke udenfor parken. Enten gik vi ture eller også sov vi (jeg) og sad og slappede af og kikkede ud over Lake Victoria.

Selv It manden havde trængt til at komme væk, hvilket bare gjorde at jeg nød det endnu mere, fordi jeg også vidste at det var godt for hans sjæl og tanker. Jeg havde det virkelig svært med at skulle tænke på at jeg skulle på arbejde næste dag, altså juleaften d. 24 var vores sidste dag, næste dag skulle jeg på arbejde.....arghhh.... jeg ville bare sove mere.

Men nu har jeg både i går og i dag arbejdet sammen med mine to favorit jordemødre og så er det skønt at arbejde - de er sådan nogle store og flagrende afrikanske kvinder der lever og ånder for deres job og for de kvinder de har med at gøre - alle får den bedste service de kan få med de materialer de har til rådighed, hvilket bestemt ikke er særlig meget.

Alt er så slidt og gammelt og beskidt - før jul var der end ikke håndsæbe til at vaske hænder i inde på fødselsstuen - hvilket der heller ikke er på toilettet, så jeg endte med at købe sæbe og lægge frem. Jeg har ikke sagt til nogen at det var mig der har købt det - for jeg gjorde det lige så meget for min egen skyld, fordi jeg syntes det er klamt ikke at vaske hænder når man har været på toilet og ikke mindst når du har stået i moderkage, fostervand, blod og afføring op til albueren - et stykke sæbe med antibakteriel i, koster under 50 danske øre........

Her er indgangsbilletterne til Impala Wildlife Scanctuary hvor det skønne hotel lå - billetterne i sig selv var fantastiske med guld broderi og på tykt papir, men da hotellet betaler for vores adgang til parken skulle vi aflevere dem da de så ville refundere dem - men vi er ikke sikker på at vi faktisk fik dem refunderet. Men skidt, det var hele opholdet værd! 
Vores terrasse ud mod Lake Victoria som i øjeblikket er dækket af Vand Lijler

Badeværelset....

Toilettet - juhuuuuuu der er bræt på!

En vand bøffel feder den i et kølig betonvandhul

En 200 år gammel skilpadde som har hul i skjoldet efter at en mand har brugt den som trækdyr til en stor balje med vand som den skulle trække op og ned af skranten til vandet for at hente vand til ham..... Alle dyrene i parken er her pga. at de er blevet udnyttet, mishandlet eller fordi deres forældre er døde da de var små

En sebra ganske tæt på - jeg må sige at Kenyanerne ikke er for kloge, de lader deres børn komme alt for tæt på dyrene som så bliver vrede og lægger ørene tilbage men dét ved de åbenbart ikke er almindeligt kendetegn for at en hest/zebra er sur så de bliver stående med deres unger! Jeg så også flere børn der, mens forældrene kikkede på, stod og kastede sten efter aber med små unger hængene på maven - WTF!

Aber!!!

Aber lige foran os! :) En lille abeunge faldt ned på jorden under leg i træet og så noget forvirret ud i et par minutter indtil den strøg til tops igen og kastede sig ud i leg :)

Vores seng.....

Det hele er så genialt - der er hør på loftet og træ på gulvet, bænken var jeg lige ved at tage under armen! Der kan ikke komme myg ind under myggenettene og madrassen er super soft i forhold til den jernplade vi sover på nu!

Alt det grønne bag hækken er Lake Victoria som er dækket af vandliljer

Vores julekage lavet af restauranten fordi vi havde jul d. 24. december - toppen blev lidt smurt ud men det skal ligne en impala :)

Mere smuk og stille udsigt!

Smarte affaldspande som stod rundt omkring. Det er en tønde male i naturfarver  - super smart!

Indgangen!

Jeg har lige snuppet mig en  - lidt for lang lur - på to timer, arghhh nu kan jeg nok ikke sove i aften! Men anyway det var tiltrængt og it manden kom med ind og lå i ske med mig. Han er så dejlig :)