torsdag den 27. december 2012

Livet i Afrika

Sidder i vores Afrikanske hjem og slår mave - klokken er 13.57 Kenyansk tid, dvs. 11.57 dansk tid idet vi er to timer foran hernede.

I dag har jeg fået fri en time før tid. Normalt får jeg fri kl. 14 og møder kl. 8 - ikke en vild lang arbejdsdag men OMG hvor er det hårdt!

Men der er ikke så mange kvinder på afdelingen i øjeblikket så efter den sidste fødsel og en indlæggelse fik jeg og en anden lov til at gå hjem - mit tøj fra i morges er total drivvådt!
Når det regner i Kenya så regner det - du har aldrig oplevet regnvejr før du har oplevet regnvejr i Kenya!

Det er som om vandet springer op nedefra jorden og rammer dig samtidig med at dråberne kommer oppe fra og fra siden....! Jeg ringede til vores taxi chauffør i morges kl. lidt over 7, det var tydeligt at han sov men han sagde at han var "far away" så han kunne ikke hente mig - bullshit dit dovne æsel du sover bare! Nå, men jeg ringede videre til vores motorcykel taxi mand - guess what, han sov også.

Jeg forstår ikke Kenyanernes mentalitet. Da jeg gik på arbejde styrtet det ned og dem som var på gade forsøgte alle at få en taxi men hvor der normalt er hobetal af taxier og motorcykeltaxier der vælter over hinanden for at få en til at køre med dem så var der måske kun 2 motorcykeltaxier på hele turen ind til hospitalet (som er på 3, 5-3,9 km) og ikke én eneste taxi.....

Hvis jeg nu var Kenyaner og havde en motorcykel og tjente penge på at køre folk frem og tilbage, så stod jeg op kl. 6 og hoppede i regntøjet og klædte mig varmt på og så kørte jeg alle de ture jeg kunne nå uden at ha 50 konkurrenter... men sådan tænker de ikke. I don't get it.

Nå, men jeg kom ind på arbejde, kun 8 minutter forsent. Jeg endte med at gå på vejen med de modkørende biler imod mig (de køre i den forkerte side hernede) på den måde slap jeg for det tonstunge  røde mudder på mine fødder og jeg præsterede at gå turen på kun 28,7 minutter, det er hele 10 min hurtigere end jeg plejer :)
Hver dag bruger jeg Runkeeper appen til at holde styr på min tid og min motion. Jeg kan mærke at jeg taber mig ved at bo hernede - maden er elendig for at være storsindet i mit ordvalg!

Selv it manden syntes maden er klam - i weekenden da det var jul kørte vi ned til Kisumu og boede på Impala Ecolodge det MEST FANTASTISKE STED JEG NOGENSINDE HAR BOET!!!
Er du vild - sikke en luksus!! Tænk at der findes sådanne steder i verden og så af alle steder i Afrika!!! OMG!!!

Mande dernede er noget af det bedste jeg har fået i flere måneder og så absolut det bedste jeg har fået mens jeg har været i Kenya - en dag fik vi noget sammenkogt sovs og kød og da jeg tager en bid bider jeg direkte ned i en overhakket knogle fra en ko! OMFG hvor var jeg mikromillimeter fra at gakke indholdet af mine tarme op midt på bordet.... deres kød er bare så mega fucking klamt!!! For slet ikke at nævne deres fisk!

I weekenden har jeg måske taget to kilo på bare i mad - ikke usund mad men rigtig mad. Normalt går jeg halv sulten hele dagen. Til morgenmad får jeg yougurt og så ikke noget før aftensmad med mindre It manden og jeg spiser sammen på byens eneste "restaurant" The Sunshine Bar.

Desværre var julemaden, altså den mad vi fik juleaften mega øv, vi fik fisk i brun sovs med stegte bananer...... det var nøjagtig lige så klamt som havde vi spist her i byen, så det var lidt et hak i trynen når dagene før havde været så fantastiske! Men udover dét så var der simpelthen intet at sætte en finger på der hvor vi boede - det var som at komme i himmelen fra den værste elendighed. Faktisk var det først da mandag hvor vi var ankommet lørdag formiddag, at jeg egentlig selv fandt ud af hvor udkørt jeg havde været rent arbejdsmæssigt - jeg var helt helt flad og brugte faktisk det meste af dagene på at sove og slappe af.

Måske det lyder lidt skarnsagtigt at jeg ikke lavede noget fornuftigt når jeg nu endelig var på et hotel så lækkert som kun de mest glossery magasiner og de største drømme kan fremvise, men jeg var bare så ufattelig træt og udkørt. At træde ind af døren til vores hotelværelse som var en hel lille afrikaner hytte for os selv med ypperste ypperste luksus jeg nogensinde har set!! Sengen var en himmelseng i træ og hele hytten og de tilhørende fællesarealer med pool og bar ud i vandet var holdt i samme stil, rå træ og kun Kenyanske materialer, det var bare så så så så så så så så så SÅÅÅÅÅÅ fantastisk!!!

Hernede er alt der er made in China og af plastik ellers bare det hotteste hvilket jeg total afskyr, så oven i at alting var naturmaterialer, lækkert, rent og luksus så var det lige så stor en fornøjelse at være der, inde i naturparken hvor hotellet ligger, fordi vi slap for at være hoved attraktionen uanset hvor vi går hen. Vi slap for at folk råber Mzungu (hvid) efter os og tigger penge, mad og bare vil røre ved os. Der var ingen beskidte snavset gader og stræder og lorte mad.

Det var bare rent indenfor og udenfor var der en helt almindelig skovpark, som bedst kan forklares med at du går i en dansk skov og ser rådyrene stå og græsse, her var det så bare impalaer (gazeller) og andre fredlige dyr.

Det var helt vildt fantastisk at komme fra byen til naturen, renlighed og god mad. I 4 dage var vi ikke udenfor parken. Enten gik vi ture eller også sov vi (jeg) og sad og slappede af og kikkede ud over Lake Victoria.

Selv It manden havde trængt til at komme væk, hvilket bare gjorde at jeg nød det endnu mere, fordi jeg også vidste at det var godt for hans sjæl og tanker. Jeg havde det virkelig svært med at skulle tænke på at jeg skulle på arbejde næste dag, altså juleaften d. 24 var vores sidste dag, næste dag skulle jeg på arbejde.....arghhh.... jeg ville bare sove mere.

Men nu har jeg både i går og i dag arbejdet sammen med mine to favorit jordemødre og så er det skønt at arbejde - de er sådan nogle store og flagrende afrikanske kvinder der lever og ånder for deres job og for de kvinder de har med at gøre - alle får den bedste service de kan få med de materialer de har til rådighed, hvilket bestemt ikke er særlig meget.

Alt er så slidt og gammelt og beskidt - før jul var der end ikke håndsæbe til at vaske hænder i inde på fødselsstuen - hvilket der heller ikke er på toilettet, så jeg endte med at købe sæbe og lægge frem. Jeg har ikke sagt til nogen at det var mig der har købt det - for jeg gjorde det lige så meget for min egen skyld, fordi jeg syntes det er klamt ikke at vaske hænder når man har været på toilet og ikke mindst når du har stået i moderkage, fostervand, blod og afføring op til albueren - et stykke sæbe med antibakteriel i, koster under 50 danske øre........

Her er indgangsbilletterne til Impala Wildlife Scanctuary hvor det skønne hotel lå - billetterne i sig selv var fantastiske med guld broderi og på tykt papir, men da hotellet betaler for vores adgang til parken skulle vi aflevere dem da de så ville refundere dem - men vi er ikke sikker på at vi faktisk fik dem refunderet. Men skidt, det var hele opholdet værd!
Vores terrasse ud mod Lake Victoria som i øjeblikket er dækket af Vand Lijler

Badeværelset....

Toilettet - juhuuuuuu der er bræt på!

En vand bøffel feder den i et kølig betonvandhul

En 200 år gammel skilpadde som har hul i skjoldet efter at en mand har brugt den som trækdyr til en stor balje med vand som den skulle trække op og ned af skranten til vandet for at hente vand til ham..... Alle dyrene i parken er her pga. at de er blevet udnyttet, mishandlet eller fordi deres forældre er døde da de var små

En sebra ganske tæt på - jeg må sige at Kenyanerne ikke er for kloge, de lader deres børn komme alt for tæt på dyrene som så bliver vrede og lægger ørene tilbage men dét ved de åbenbart ikke er almindeligt kendetegn for at en hest/zebra er sur så de bliver stående med deres unger! Jeg så også flere børn der, mens forældrene kikkede på, stod og kastede sten efter aber med små unger hængene på maven - WTF!

Aber!!!

Aber lige foran os! :) En lille abeunge faldt ned på jorden under leg i træet og så noget forvirret ud i et par minutter indtil den strøg til tops igen og kastede sig ud i leg :)

Vores seng.....

Det hele er så genialt - der er hør på loftet og træ på gulvet, bænken var jeg lige ved at tage under armen! Der kan ikke komme myg ind under myggenettene og madrassen er super soft i forhold til den jernplade vi sover på nu!

Alt det grønne bag hækken er Lake Victoria som er dækket af vandliljer

Vores julekage lavet af restauranten fordi vi havde jul d. 24. december - toppen blev lidt smurt ud men det skal ligne en impala :)

Mere smuk og stille udsigt!

Smarte affaldspande som stod rundt omkring. Det er en tønde male i naturfarver  - super smart!

Indgangen!

Jeg har lige snuppet mig en  - lidt for lang lur - på to timer, arghhh nu kan jeg nok ikke sove i aften! Men anyway det var tiltrængt og it manden kom med ind og lå i ske med mig. Han er så dejlig :)