søndag den 29. august 2010

Talen til min søsters 30 års fødselsdag

Kære xxxx (Navn)– Kære Lillesøster – Kære xxxxxx (Kælenavn)

Lad os bare hurtigt konkludere at kært barn har mange navne, men i min verden har du kun ét navn. Du er min søster!

Og appropo navne, vidste du at der det år du blev født og døbt, i 1980 blev begravet 11 kvinder ved navn xxxx – mens kun én unik pige i hele kongeriget Danmark fik dét samme navn?

Den pige er dig!

Bevist eller ubevist, din kærlighed til mig har altid eksisteret men den gik først rigtig op for mig en dag i marts før jeg tog på pilgrimsvandring – du huske måske ikke specielt denne telefonsamtale men dét gør jeg.

Jeg sad sammenkrøbet i min alt for store sofa i min ufattelige kolde Christianshavner lejlighed og ønskede som så mange gange før i løbet af 2010 at jorden ville opsluge mig og alt hvad der var af kreditore, kattedamer og andet skrammel i mit liv ville forsvinde og så ringede du.

Mens vi begge sad og tudet i hver sin ende af landet, sagde du disse ord til mig: ”Deirdre-Ann, jeg er jo heller ikke rigtig lykkelig når jeg ved at du er ulykkelig. Uden dig i mit liv fungerer det bare ikke”

Disse ord fulgte mig gennem hele Nord Spanien, tværs over pyrenæerne og sidder den dag i dag stadig i mit hjerte – så om ikke for andet, så vil jeg gøre alt for at blive lykkelig i mit liv så du også kan blive lykkeligt i dit!

For hvem ville jeg egentlig være uden min søster, hvis My Little Pony hestesko jeg tilbage i midt 80’erne trak ud i toilettet?

Kære Lillesøster – jeg elsker dig og jeg håber at dagen i dag må blive fyldt med sprut, dans og god musik – der er jo ikke så langt hjem!

Og her er så en lille skål, ét hurra for hvert årti du har været i mit liv

xxxxx Længe Leve – Hurra Hurra Hurraaaaaa

Ingen kommentarer: