onsdag den 11. januar 2012

Dagen efter...

Så kom dagen hvor jeg vågnede op til realiteterne. Fyret. DU er fyret.¨

I går aftes var min intentioner om at tage til fitness forsvundet som dug for solen - jeg kan mærke at jeg begynder at føle mig fed selv om jeg stadig vejer de samme 64 kg som jeg gjore før jeg jul - og jeg ved at hvis jeg skal gøre det godt for mig selv, så skal jeg lette måsen og komme afsted nu, få sparket endorfiner ind i mit hoved og krop og mærke mine muskler arbejder - det bedste ville helt klart være at jeg pakkede mit gear og tog på pilgrimsvandring og fik strukket benene på de lange lige strækninger og mærket vinden gnave i kinderne og piske øjenene til vand.

Dengang med Kunstmaleren, da han gik med sin familiepakke under armen og min verden sank i grus, der gjore jeg én god ting for mig selv. Jeg købte min elskede kolonihave, et dødsbo efter en alkoholiserede mand og døgnet rundt knoklede jeg dernede. Jeg tømte det hele for indbo, gemte hvad der kunne gemmes, repareret vandrørene som var sprunget, spulede toilettet som var blevet brugt til "stort" lige inden han døde og som der ikke var trukket ud i.........manden døde i januar, Kunstmaleren gik 2. marts og jeg overtog i midten af marts så det var en ret så gæret "prut" der lå dér........endte med at afmontere toilettet og trak det udenfor og så gik jeg ellers i krig med at spule det med haveslangen.

Det blev helt fin igen og med et nyt sæde var der ingen som kunne se hvordan det havde set ud engang.

Jeg trænger til et projekt så mine tanker kan forblive skakmat og jeg ikke begynder at synke.....februar og marts er bare to lidt for kolde måneder at gå i. Da jeg gik min bedste pilgrimsvandring (og den eneste jeg har fuldført so far) da gik jeg ud d. hmmm 16. april tror jeg det var, det var en perfekt tid, alting var ved at springe ud og selv om det regnede meget så var det helt perfekt for en scandinavier som jeg.

Jeg har i dag sendt et brev til min chef, men fordi jeg har  ham mistænkt for aldrig at dele noget med aktionæreren sendte jeg det til både it manden, aktionærerene og til min chef, sådan at de alle ved besked. Først havde jeg dog talt med HK ang. mine rettigheder, jeg sendte dem jo min kontrakt i mandags og da jeg talte med manden der havde læst min kontrakt igennem, sagde han ordret til mig "at det dog var en modbydelig kontrakt" og at han sjældent havde set noget ligende, men at han også havde vendt den med deres jurister og fordi det er en engelsk kontrakt så er den ikke gældende i Danmark hvor jeg arbejder og det regnede han ikke med at firmaet var klar over - jeg fik senere en mail fra ham med masser af juridiske paragraffer osv. i.

Bottom line, det jeg ville vide var om jeg kunne regne med at ha én måneds opsigelse eller om de bare kan bede mig stoppe pr. 1. februar. Det viser sig at jeg har én måneds opsigelse fra den dag jeg modtager en skriftligt opsigelse - det har jeg jo ikke modtaget. Så i teorien er jeg stadig ansat og de skal stadig betale mig løn. Nice to know!

I brevet til min chef (og it manden og aktionæreren) skrev jeg følgende

Kære XXXXX (navnene på aktionærerne, it manden og min chef)
Jeg ved at I skal have et bestyrelsesmøde senere i dag og syntes derfor at jeg vil sende jer denne her fælles mail, sådan at I alle ved besked om indholdet.
Jeg er som I alle ved blevet opsagt, mundligt i går tirsdag d. 10. januar af xxx(min chef) og har desuden indvilliget i at arbejde 10 timer om måneden til 8000 dkr. pr. mdr.
Da jeg blev ansat skrev jeg under på en meget omfattende meget tyk kontrakt der virkelig sikre xxxx (firmaet) med livrem og seler mod deres medarbejder, ved et eventuelt ansættelsesstop. Jeg bad dengang om lov til at få min kontrakt til gennemsyn hos min fagforening men fik at vide at "alt det bureaukrati" ikke var noget xxxx (firmaet) kørte med - og da jeg virkelig virkelig godt kunne se mig selv i jobbet, valgte jeg at skrive under på kontrakten uagtet at den ikke stiller mig særlig godt økonomisk og fremtidsmæssigt.
Derfor vil jeg gerne gøre jer opmærksom på, at der i kontrakten står at jeg skal opsiges skriftlig og at fra den dato den skriftlige opsigelse forligger har jeg én måneds opsigelse.
Denne viden kan jeg vælge at gøre to ting med, 1. jeg kan vælge og lade som ingenting og lad tiden gå og dermed vide at jeg for hver dag der går uden en skriftlig opsigelse, er endnu en dag hvor jeg ren juridisk kan opretholder en fuld løn hos xxxx (firmaet). Eller 2. jeg kan vælge at gøre, som jeg nu gør, at informere jer om denne her linje som I selv har skrevet ind i kontrakten og dermed satse på at et fremtidig samarbejde stadig er aktuel, når jeres møde er slut.
Jeg har i nat overvejet mine muligheder grundigt og er kommet frem til at det mest korrekte for alle parter vil være, hvis I idag sender mig en skriftlig opsigelse gældende fra d.d. og at jeg herefter arbejder fuld tid hos xxxx(firmaet) frem til fredag d. 10. februar 2012 og bliver aflønnet derefter.
Så kan jeg starte på 10 timer herefter, afhængig af hvad der passer bedst for xxxx(firmaet).
Jeg vil gerne samtidig benytte denne mail til at sige tusind tak for et par spændende, udfordrende og oplevelsesrige måneder - jeg tror stadig 100% på xxx(firmaet) og konceptet, men jeg tror også samtidig at vi er oppe imod at ændre hele Danmarks befolknings måde at tænke xxxx og xxxx på - og det tager tid.
Ha en dejlig dag rundt om i verden!

Jeg syntes selv det var en super fin mail og at jeg virkelig har været pæn og konstruktiv i min måde at skrive på, jeg mener, det mangler da bare at vi afslutter det her på en ordentlig måde! Meeeen tror du min chef kan tåle NOGEN FORMER for kritik??

Nej! Han skriver straks tilbage, og sender kun mailen til mig.........luskebuks!


Kære Deirdre-Ann
For god ordens skyld sender jeg dig hermed vedhæftet en skriftlig opsigelse af aftalen, så har vi det grundlag at arbejde videre ud fra.
Når jeg ikke gjorde det i går, var det jo fordi vi besluttede at ændre aftalens timetal og honorering. Det var altså en slags samlet løsning, der skulle medvirke til at løse de udfordringer vi har set på PR området - primært at vi ikke har oplevet return on investmest på ansættelse af en fuldtids PR medarbejder. Og det var i øvrigt for at imødekomme dig, at vi lavede opsigelsesbestemmelsen i kontraktens pkt. 2.2, når vi nu ikke kunne ansætte dig som funktionær.
Da den nuværende kontrakt nu er opsagt, vil vi i dag på bestyrelsesmødet beslutte, om vi skal lave en ny kontrakt på 10 timer om ugen fra den 11. februar 2012. En mulighed som vi vil drøfte - og som jeg gerne vil have dit syn på - er muligheden for at fordele de ca. 60 timer som du har ret til at blive honoreret for i februar, udover hele måneden.
Jeg ved godt, at konsulentkontrakten ikke giver dig samme sikkerhed som en ansættelse, men det er desværre det vilkår vi har haft pga. usikkerheden i en iværksættervirksomhed som xxx (firmaet). Vi har været nødsaget til at trække på faglige ressourcer i form af konsulenter.
Vi kan sagtens gøre livet surt for hinanden, hvis vi ønsker det. Men vi er vist begge parter interesseret i en løsning, der tilgodeser udviklingen af xxx(firmaet), så vi kan udnytte det potentiale, der ligger og venter på os.

Hvor er han bare en shit! Punkt 1. vi besluttede ikke noget i går! Jeg fik det med de 10 timer at vide gennem it manden der havde modtaget en mail hvor i det stod........dernæst "primært har vi ikke oplevet return on investment på ansættelse af en fuldtids PR medarbejder" WTF? Hvad mener han med det? Hvis han har tænkt, før jeg blev ansat at jeg kunne bære min egen løn i form af indtægter, så har hans mål og drømme jo været sat for højt og dermed været urealistiske!

Jeg mener, hvad er deres/hans mål? Hvad er deres forventninger? Jeg har skaffet dem flere samlet siders omtale i både Politiken, Berlingske Tidende og Jyllandsposten, jeg har skaffet dem på nationalt tv i bedste sendetid og masser af regional omtale - jeg forstår ikke helt hvad det er der er problemet?

I går var problemet at firmaet ingen penge har, nu er det mig?

Lad mig vise dig noget, som han helt sikkert ikke har delt med de andre........

Ja det er måske lidt lille, men her er en graf af firmaets omsætning fra uge 26 og frem til uge 50 i år. Læg venligst lige mærke til omsætningen fra og med uge 35 hvor jeg blev ansat (blev ansat midt uge 34 egentlig) .......er den ikke steget? Markant endda! Return on investment up my arse!


Man kan så overveje om tiden, i Danmark, er modent til en sådan virksomhed, om vores sælgere (som er min chef!)har formået at følge op på marked når der har været massiv positiv presseomtale og dermed fået solgt det produkt jeg har markedsført?

Ja okay måske jeg lyder bitter men det er jeg egentlig ikke, jeg er bare uforstående. Jeg forstår ikke hvad grundlaget egentlig er - og hvorfor skriver han, altså min chef, de tre sidste linjer i mailen? Har jeg på noget tidspunkt nævnt i min mail at jeg vil gøre livet surt for nogen? Nope.....han ER altså mærkelig!!

Jeg skrev tilbage

Kære xxxxx (min chefs navn)
Tak for din mail og for opsigelsen. Dejligt med det på plads.
Jeg er naturligvis interesseret i at forsætte med de 10 timer pr. uge, og gerne på kontrakt. Jeg er dog lidt usikker på hvad du mener med de 60 timer du nævner nedenfor, hvad er det for 60 timer?
Hvis man skal gå rent matematisk til værks, vil jeg beregne det sådan:
Februar har 29 dage. Ifølge kontrakten skulle jeg have leveret 160 timer. Hvis vi forudsætter, at jeg fordeler arbejdstiden på alle ugens dage (hvilket der jo ikke er noget til hinder for som konsulent), er det 5,52 t. pr. dag.
Min kontrakt er opsagt til udløb 11. februar. På de "gamle" vilkår skal jeg derfor levere 11 x 5,52 t. = 60,69 t.
De nye vilkår siger 10 timer om ugen, dvs. 1,43 t. om dagen. Der er 18 dage tilbage efter 11. februar, dvs. 18 x 1,43 = 25,71 t.
60,69 + 25,71 = 86,4 t.
Du må gerne skrive og forklare mig det når I har haft bestyrelsesmøde, jeg er under alle omstændigheder interesseret.
Ha en dejlig dag

Nå men altså, bottom line, jeg er selvfølgelig interesseret i jobbet på 10 timer om ugen, min chef skriver så igen en privat mail til mig og siger at jeg skal sidde hos ham én dag om ugen i Ringsted og så kan jeg tage resten derhjemme - dét ser jeg så ikke ske! Dels vil jeg ikke sidde med ham i hans private hjem, dernæst så vil jeg ikke lov ham en hel dag af min tid hvis jeg nu får fuldtidsarbejde, som konsulent ansat så har jeg vel rettigheder der siger at jeg må arbejde de 10 timer af når jeg lyster og ikke når det lige passer min chef at jeg skal gøre det...

Midt mellem de her mails fik jeg så pludselig en mail fra den ene af aktionærerne, ham jeg rent faktisk har mødt og som jeg syntes var virkelig sympatisk - han har jo også gået pilgrimsvandring så helt grus i hoved kan han jo ikke ha! ;-)
Desuden har han er super super sød kone som jeg virkelig godt kunne lide.

Nå men han skriver

Hey…
Vidste ikke noget omkring opsigelsen før nu…
Vi har aldrig været kendt for at bruge kontrakter til andet end fyld i skuffen og har altid haft et godt forhold til brødre og søstre før under og efter ansættelse..
Det samme skal naturligvis være tilfældet her :)
Vi har stadig fælles mål og drømme så lad os ikke spille tiden på negativ karma :)
Husk også altid at slå på knoglen hvis man føler for det... Glem det ...
Ha en fantastisk dag :)

Hvor er det typisk at min chef ikke har informeret aktionærerne omkring min fyring.......I so knew han var en luskepeter! Dernæst så er jeg enig alt hvad han skriver, lige med undtagelse af at det med kontrakterne, når man som jeg kun er én til at betale regningerne så er det rigtig vigtigt at der er orden i kontrakterne fra day one, ellers så kan man risikerer at stå rigtig dårligt. Det er måske ikke et problem for dem fordi de er formuende men det er det jo for en som jeg, der har misted sin formue og ren teknisk er insolvent......

Derudover så kunne jeg aldrig finde på at ringe til ham, nice to know at jeg kan men jeg ved ikke hvilken side han er på mht. min chef og mht. Norman, så jeg satser på at han er på deres side og jeg holder mig derfor helt over på min klippeniche - kunne måske godt finde på at skrive en mail til ham og spørge om jeg må bruge ham som reference når jeg skal søge jobs igen men det er noget jeg lige vil tænke over, har ret gode papir fra både Dansk Supermarked, Westminster og Radioen så nu må vi se.

Tror jeg vil pjække fra arbejde lige NU og køre en tur i solskinnet før jeg i aften skal mødes med Maiken og spise burger på en ny burgerjoint på trianglen på Østerbro - muuuuuums!!

Fedt at jeg tør skrive og ikke mindst faktisk gøre det - nemlig PJÆKKE fra arbejde!! Jeg mener, hvad kan de gøre, fyre mig??? Hihihihihi!

Ingen kommentarer: