søndag den 5. februar 2012

Lørdag & Lillebror

Lige nu er min lillebror på besøg, den yngste. Han skal starte i praktik hos min storebror (vores storebror) i Sverige på mandag, så han kom med toget i dag og i morgen køre jeg ham over.

Vi sidder og hygger og ser film og spiser knas, alt for meget til mig.... bla har vi set "Pay it forward" lige nu er han på toilet, sikkert for at skide for han spurgte tre gange om det var lydtæt....hihihi

Sidder forresten og skriver fra min Mac - jeg er okay ved at vænne mig til den men den siger bare sådan en mærkelig lyd, it manden griner og siger at det med mit held slet ikke ville undre mig om jeg havde modtaget en af de 1% computere der har fejl fra Mac....I sure hope not men jeg frygter det, den larmer og er utrolig varm.....arghhh magter virkelig ikke mere computer bøvl...!

Dernæst - jeg har fået en kagebestilling!! Min første!!

På to stk. kager med samme indhold som den ene jeg har lavet i sommer til Højesteretsdommeren (tror det må gå godt på toilettet for min lillebror for nu fløjter han....hihi)

Men altså, hvad skal jeg dog tage af kroner for at lave to kager?? Tantekage hjælp mig??!! Someone? En eller anden kagedame må virkelig gerne fortælle mig hvad jeg skal tage for to kager til en 40 års fødselsdag med 6 bunde i og det der hvide kagesnask Tantekage laver, blåbærcrem og Toms Chokoladefrø-crem??

Min lillebror mener at It manden ligner en fodboldspiller der hedder Paul Scholes fra Manchester United, så.... jeg er til dels enig, It manden er bare lidt kraftigere i hoved og det er de 5 kg han godt kunne tåle at tabe sig, ikke at det gør mig noget hvis han ikke gør, men det ville klæde ham - og helt sikkert hjælpe på hans kolesteroltal!!

5 kommentarer:

Kageleg sagde ...

Med dit generelle uheld, så synes jeg lige, at jeg vil huske dig på, at hvis man skal sælge kager, så skal man have hygiejnebevis og den skal være lavet i et fødevaregodkendt køkken. Hvad der er tilladt at lave privat, afhænger af regionen - i Nordjylland må vi fx lave 11 kager om året uden at det bliver betragtet som en forretning, med krav om momsregistrering.
Når det så er sagt, så koster en enkelt kage mig som regel ca 200 bare i materialer. Og det var mens jeg altid kunne få smør og fløde billigt. Husk at medregne cakedrums (forholdsvis dyre i indkøb i DK), hvis de ikke bringer fade, eller du låner egne ud. Forsendelse, hvis du køber på nettet - ja, det kan hurtigt løbe op.
Pga reglerne, så tror jeg du får svært ved at få "kagedamerne" til at diskutere en pris offentligt. Det er noget med at myndighederne holdt øje med forums (før jeg lavede kager), og en del brugere fik pludselig besøg af myndighederne.
Unge mødre, er åbenbart mere villige til at diskutere pris, så prøv lige at se her: http://qwww.ungmor.dk/phpbbforum/viewtopic.php?f=104&t=163353

Deirdre-Ann sagde ...

Ahhh men altså, jeg skal ikke lave en forretning ud af det...overhoved! Jeg er herre dårlig til at lave kager faktisk!

Men i sommer lavede jeg én kage, min første. Den endte af omveje hos min bror i Sverige. Hans kone er en værre "kage gris" (på den gode måde) og hun inviteret naboen over og hun gik helt skråt over kagen (som egentlig ikke var så fin) og nu bliver hendes mand 40 år til sommer og så vil hun ha mig til at lave to kager magen til, til ham.

Jeg skal jo ikke tjene på det, overhoved, jeg skal bare ha mine udgifter dækket så jeg ikke står og laver en kage der måske koster mig 400 kr og så kommer broen til Sverige (Falsterbo) oven i. Jeg vil bare ha mine udgifter dækket - men jeg aner ikke hvad koster for jeg har kun lavet dén ene kage.

Men tak for hjælpen og linket - jeg kikker på det og tænker at jeg måske kan lave en "test" kage og så prøve at holde styr på regnestykket dér og se

Kageleg sagde ...

Jeg kan godt huske din kage, og den var da virkelig fin og faktisk ret imponerende af en første gangs kage! Og det er der jo åbenbart også andre, der synes, siden du er bedt om at lave 2 mere. Udover at se godt ud, så smager din kombination jo også fantastisk!
Mht testkagen, så er det lidt spild af penge, hvis du ikke spiser den selv (røg den til dommeren ikke bare ud?). Testkagen er mere nødvendig, hvis man skal prøve en ny sammensætning, og du ved jo, at din kombination er god. Måske kan du bare nøjes med at lave et regnestykke? Lav indkøbseddel til kage, fyld og smørcreme (eller hvad du smører op med). Regn en ca pris ud. Læg så prisen for fad, fondant, transport (opbevaring til transport?) til.
Jeg laver også kun kager til venner/bekendte for prisen på ingredienserne, og jeg må da indrømme, at der er et par kager, der har kostet mig at lave, fordi jeg har skudt for lavt. Ellers er der nogen, der insisterer på at ville give noget mere, og så går jeg på kompromis: De kan betale for noget værktøj, som jeg bruger til deres kage, men som jeg beholder. Fx en udstikker, nye farve el lign.

Deirdre-Ann sagde ...

Kagen til Højesteretdommeren røg ikke ud, jeg tog den med til Sverige dagen efter og det var her min svigerinde gik helt amok i den...

Men jow, jeg er ikke den store kagespiser selv, så måske jeg bare skal prøve at købe noget fondand og så sætte mig ned en dag og lege med den og se hvad jeg kan lave, øvelse gør jo mester.

Egentlig vil damen i Sverige der skal ha kagen, bare ha en kage med fondand hvor på det står "Grattis Petter" og dét kan da ikke være rocket science!

Jeg skal ha købt nogle bogstaver til at trykke dem ud med, men ellers har jeg alt muligt jeg skal bruge, fik en masse masse fine ting da jeg var i Texas og opdaget at WallMart havde Wiltons ting til uhørt lave priser :)

Min eneste frygt er at kagen bliver en udgift for mig, dét kan jeg ikke lige overskue at den skal blive når min fremtid er som den er lige nu, men meget kan jo ændre sig inden juli.

Måske jeg skal lave en testkage til min fars fødselsdag i juni hmmmm mine forældre er bare ikke så meget til kager, eller det er de men min mor kunne ikke lide den jeg lavede sidst. Jeg overvejer testkagen og arbejder videre med fondanden :)

Endnu engang TAK for alt din venlighed og hjælp - det er virkelig brugbart for mig!

Deirdre-Ann sagde ...

Kagen til Højesteretdommeren røg ikke ud, jeg tog den med til Sverige dagen efter og det var her min svigerinde gik helt amok i den...

Men jow, jeg er ikke den store kagespiser selv, så måske jeg bare skal prøve at købe noget fondand og så sætte mig ned en dag og lege med den og se hvad jeg kan lave, øvelse gør jo mester.

Egentlig vil damen i Sverige der skal ha kagen, bare ha en kage med fondand hvor på det står "Grattis Petter" og dét kan da ikke være rocket science!

Jeg skal ha købt nogle bogstaver til at trykke dem ud med, men ellers har jeg alt muligt jeg skal bruge, fik en masse masse fine ting da jeg var i Texas og opdaget at WallMart havde Wiltons ting til uhørt lave priser :)

Min eneste frygt er at kagen bliver en udgift for mig, dét kan jeg ikke lige overskue at den skal blive når min fremtid er som den er lige nu, men meget kan jo ændre sig inden juli.

Måske jeg skal lave en testkage til min fars fødselsdag i juni hmmmm mine forældre er bare ikke så meget til kager, eller det er de men min mor kunne ikke lide den jeg lavede sidst. Jeg overvejer testkagen og arbejder videre med fondanden :)

Endnu engang TAK for alt din venlighed og hjælp - det er virkelig brugbart for mig!