onsdag den 28. december 2011

Min Indre Sorg #2

Efter de søde kommentarere jeg har fået på mit indlæg "Min Indre Sorg" må jeg vist hellere uddybe min arbejdssituation lidt.

Sagen er den at jeg er ansat på konsulentkontrakt, dvs. i mine øjne, en super dårlig kontrakt.

Jeg får ikke løn under sygdom, jeg får ikke betalt atp bidrag, am bidrag og hvad de nu ellers hedder, det skal jeg selv betale. Jeg har heller ikke ferie, feriepenge eller mulighed for at få ferie eller optjene ferie penge, med mindre jeg selv vil betale for at holde fri - og det vil jeg i sagens natur ikke som min økonomi ser ud i øjeblikket.

Måske det lyder naivt efter så mange år på arbejdsmarked, men jeg ved faktisk ikke helt hvordan de her ting hænger sammen, feks. optjening af feriepenge. Jeg har altid arbejdet i store firmaer hvor der har været styr på de ting. Jeg plejede bare at gå ind og krydse min ferie af på en kalender, når chefen bad mig om det og for det meste har jeg ikke holdt ferie - for hvem skulle jeg holde den med? Og så har jeg i nogle tilfælde fået ferien udbetalt, dejligt og i andre tilfælde har min chef tvunget mig til at holde ferie, knap så dejligt. Jeg har aldrig, eller sjældent kikket på hvad uret er når jeg går og har derfor altid haft utrolig mange overarbejdstimer, fordi jeg har været så heldig, i mange år i hvert fald at ha et job jeg virkelig elskede. Derfor skulle jeg også afspadserer 1½ måned da jeg stoppede i Dansk Supermarked, det var min overarbejde som de ikke ville udbetale til mig, fordi jeg stoppede, så jeg skulle i stedet for stoppe 1½ før - lidt grinagtigt var det lige op til julemåneden hvor de havde sygt travlt - stakkels mine kollegaer og mine ungarbejdere!!

Men fordi jeg nok har levet lidt på en hvilepude og ikke tage de ting særlig meget til mig, så ved jeg altså i dag ikke helt hvordan det foregår.

I min nuværnede kontrakt skal jeg også selv betale skat, jeg har ingen barsel indkluderet i den, ikke at jeg skal eller vil være gravid nu, men jeg tænker at det vil være meget dejligt at ha det, du ved ligesom en ægtepagt eller en livsforsikring, det er noget du har men håber du aldrig får brug for. Sådan har jeg det med barsel.

Min kontrakt er så skrabet som en kontrakt kan være og alligevel er den på over 53 sider, alt er på engelsk og alle siderne indeholder en dyb beskrivelse af hvad jeg ikke må med den viden jeg har omkring firmaet - det er jo altsammen meget godt men hvad med at fokuserer lidt mere på personalevelværd?

Der står også i min kontrakt at jeg får en løn og hver måned får jeg en bonus, målene for bonussen skal min chef og jeg lave sammen, hver d. 5 i måneden.

Det fungerede også godt den første måned, sikkert fordi han gerne ville gøre et godt indtryk på mig. Herefter siger han at han vil at jeg selv skal lave målene (!) og så skal han godkende dem. Jeg laver dem i et google dokument og share dem med ham og det er herefter meningen at han skal godkende mine mål.

Jeg laver nye hver d. 5 i hver måned og informere ham om det, to gange har han vendt tilbage og sagt på skype "det ser godt ud" og ud af det har jeg tolket at mine mål ser godt ud og at de er accepteret.

Det er de så ikke nu. Åbenbart.
Og da jeg skal genforhandles til 1. marts og firmaet kan smide mig ud med én uges varsel tør jeg ikke sige noget til ham, fordi jeg så frygtelig gerne vil genforhandles - altså virkelig virkelig gerne.

Et af mine mål hed at jeg skulle skabe kontakt til denne her NGO (None Govermental Organisation) på dansk en privatejet organisation. Jeg fandt ud af at Anders Lund Madsen er ambassadør for denne forening, prøver på mange forskellige måder at skabe kontakt til ham, som jeg tidligere har fortalt og til sidst lykkes det. Jeg får kontakt og min chef får et møde med ham i DR Byen.

Ergo ser jeg det mål som opfyldt 100% og det må derfor udløse min bonus. Sådan ser min chef så ikke på det nu.

Fordi.........mødet ikke bar frugt, vi altså firmaet, har ikke fået et samarbejde op og stå med denne her NGO og Anders Lund Madsen valgte ikke at samarbejde med os, fordi en af aktionærerne både sælger tøj og mad og nu så også vores produkt og det mener Anders Lund Madsen "plumre" vandet og gør at vi er ude på at tjene penge på vores klientel frem for at hjælpe dem. Jeg er selvfølgelig selv sagt uenig med manden, fordi ja vi tjener penge og ja vi skjuler det ikke - men alle og jeg mener virkelig ALLE tjener penge i denne her verden, selv lægen i lægehuset ude vestpå tjener penge på sine kunder, han sidder der sku da ikke for sine blå øjnes skyld, men det er så godt skjult at folk tror lægen ude vestpå er den rene samritaner, fordi de skjulte pengegaver eller rejser eller ny bil af de forskellige lægevirksomheder er så godt skjult.

Det ved jeg fordi jeg dels er journalist og har læst EN MASSE men også fordi min søsters ex er læge og ikke engang en særlig "højt placeret" læge i Århus og han har allerede fået to rejser til østen for at give et bestemt firmas medicin frem for et andet firmas medicin, som faktisk ville være billigere for patienten/kunden.

Anyway, det er sådan livet løber rundt, alle tjener penge på alle - vi er bare meget åbne om det men ikke desto mindre er vi også hyper seriøse, men fordi det her er Jantelovs Danmark og ikke USA the land of oppertunities så er det ulækkert at ville tjene penge på at være ambitiøs.

Nå, men altså, fordi Anders Lund Madsen ender med ikke at vil lave et samarbejde med min chef, så får jeg ikke min bonus - jeg syntes det er hamrende uretfærdigt! Jeg har jo netop gjort min del af arbejdet - det er ikke mig der skal sælge firmaets produkter, det er min chef.

En anden af mine mål hedder "Få én artikel om ugen i pressen" dvs. at jeg i den måned skal få én artikel om uge i pressen. Jeg har fået vores virksomhed ind i El Pais, en stor spansk avis, to mindre spanske blade, i Berlingeren to gange, i JP og i en masse små notis som feks. Hendes Verden - det overskrider jo langt én gang om ugen så også her syntes jeg at jeg har opfyldt det mål - men min chef mener ikke at jeg har fået firmaet eksponeret nok.

Men hvad er nok?

Godt, så får jeg os i 2x landsdækkende tv, 3x regionalt tv måneden efter, så må det da være nok ikk? Nej.......ingen bonus.....

Hver måned har jeg 5 mål, dvs. jeg skal have udbetalt bonus i december for oktober og november, i alt 10 mål. Hvert mål skal give 2500 kr. Min chef vil give mig 2000 kr i alt - og så har han også været large som han siger.

I don't get it!! Hvad er det jeg ikke har opfyldt? Min chef siger at vi skal fokuserer kun på det danske marked, fint nok. For under ½ måned siden stod vi og skulle slå os sammen med et stort spansk selskab og dérfor ville min chef ha en PR strategi OG markedsføring på det spanske marked og *wupti* går jeg i gang, det lykkes og nu vil han ikke udbetale bonus fordi vi skal fokuserer på det danske marked......

I don't get it!

Tag nu hende damen jeg laver PR for, hun har netop i dag et møde med Børsen Pleasure og en fra AOK.dk, begge møder jeg har sat op for hende og begge med journalister som vil prøve hendes produkt af og skrive om det - og hun er suuuuuper glad! Skriver de sødeste mail til mig - fyldt med smileys og "Taaaaaaaarkkkkkkk" osv. Dermed ikke sagt at min chef skal gøre det samme, men jeg gad godt høre at jeg var sej - hvor mange danske virksomheder har fået én side i El Pais? At min chef så ikke kan læse lortet er jo ikke min skyld vel og at han gerne ville ha været i den elektroniske online udgave med et link er noget helt andet - jeg ville også gerne stå ved siden af Dronningen, men i stedet for gik jeg ved siden af Kronprinsesse Mary i bare tær en sommerdag - man kan ikke altid få hvad man vil ha, men hvis man nu får det man bad om, er det så ikke lige så godt??

Han, min chef, bad om exponering i Spanien og en PR strategi. He got just that.

Jeg er SÅ skuffet over min chef - og jeg er så træt af at høre ham bagtale aktionærerne, jeg har kun mødt den ene, de andre kender jeg kun pr. navn men never the less, ikke pisse på dem der putter smør på dit brød og fordi jeg er SÅ træt af at høre hans små stikpiller - som i min verden lyder som om han har ondt i røven over andre succes - så vil jeg helst heller ikke brokke mig over min chef, udover herinde. Det væreste der kunne ske var at han en dag læste med - ikke at jeg lige kan se hvordan det skulle ske men you know, med mit held så sker det måske en dag.

Og jeg vil ikke tale med it manden om det, for så vil det være som om jeg forsøger at spille ham ud mod min chef og sætte it manden i et dårligt lys og dét ønsker jeg heller ikke, slet ikke.

Jeg vil bare super gerne anerkendes for det arbejde jeg laver og roses for det jeg gør når jeg gør det godt. Når jeg ikke gør det godt vil jeg gerne have konstruktiv kritik, sparring og guides i den rigtige retning og jeg vil for alt i verden ikke have en genansættelse til at hænge over mit hoved hele tiden som en tikkende bombe der KAN udløses hvis jeg ikke "er god nok" - men at være "god nok" bliver aldrig defineret, ergo er jeg jo bound to fail ikk?

Jeg har sovet rigtig dårligt i nat og mine øjne er stadig hævet som på en nyfødt rotte - jeg føler mig crappy og jeg er sulten, men om lidt vil jeg gå ned og støvsuge min elskede bil og kl. 13.30 skal jeg mødes med min dejligste veninde Bente i Silkeborg.

Hun er 51 eller 52 år og har ingen børn og selv om hun kunne være min mor, så klinger vi så godt sammen, hun er bare det mest dejlige menneske jeg længe har mødt - altid er hun så sød og rar og smilende, også selv om hun ikke har ret mange penge og har hæftet for hendes afdøde forældres gæld, hvilket gør at hun arbejder hver dag - I'm not kidding, hver evig eneste dag, året rundt. Om morgen fra kl. 04.00 er hun i en kiosk og bagefter fra kl. 08 til kl. 18 er hun på sit andet fultidsjob, for så at gå i kiosken igen til kl. 22 - og så hjem og sove og op igen.......

Når jeg en dag får min arv udbetalt så betaler jeg Bentes gæld ud og så kan hun og jeg lave en afdragsordning sammen, hvor der ikke kommer renter på. Så kan hun slappe mere af, arbejde normale timer og stadig afdrage til mig hver måned. I øjeblikket afdrager hun 11.200 kr pr. mdr. - og først bagefter er der penge til at hun selv kan leve, spise og bo.........århhh jeg føler med hende!!

















1 kommentar:

Kageleg sagde ...

Han røvrender dig - og du giver ham lov! Enten er han oprigtig utilfreds med dit arbejde (at han så er en dårlig chef, der ikke forstår at formidle sine forventninger er ligegyldigt i hans øjne), og har overhovedet ikke tænkt sig at genforhandle. Eller også så udnytter han dig, og du vil få tilbudt en kontrakt, der er endnu dårligere, end den du har nu - hvis det da ellers er muligt! Det er altså kun en rådden arbejdsgiver, der den ene måned ikke har tid til at regne din bonus ud, og så den næste måned siger, at du ikke har fortjent nogen!
Du er altså nødt til at sige fra NU, inden du mister din selvrespekt! Brug din liste med succes nu - den er værdiløs om et par måneder ved genforhandlingen, hvis han fortsat får lov til at træde sådan på dig! Du er altså mere værd end som så, og det ved du også godt - men ved han det?